Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Omkörning (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=10960)

mattiasb 2006-01-26 14:08

Omkörning
 
Jag undrar om man kan styra in tåg på sidospår och låta signalen vara röd där för att invänta ett snabbare tåg som ska om.

Tex ett X 2000 som ska köra om ett pendeltåg som har ankommit en station.

Finns det ngn funktion så att inte pendeln fortsätter och X2000 ligger och hasar efter.

Mazz 2006-01-26 15:09

Om du lägger en path som alltid går in på sidospår för ett långsammare tåg, så får du en omkörning att fungera om du på sidospåret låter det långsamma tåget backa nån meter, då släpper dom allokeringen framåt och bakomvarande tåg kan gå förbi på huvudspåret. Gångbart ju för långsamtgående godståg, som man då i aktiviterterna regelmässigt kan låta gå in på sidosår och göra denna lilla operation. Ett pendeltåg, om det går in på ett sidospår, så kan ju samma sak tillämpas, tåget ska ju förmodligen iallafall stanna vid perrongen.

Annars blir det svårt att få det att fungera på det sättet, eftersom AI-tågen "lägger beslag" på några block framåt, 3st har jag för mig och släpper inte den beslagtagningen bara för att ett annat tåg vil ha den.

Fungerar inte heller i en "alternative path" tror jag, det har jag iof inte testat. Har för mig att det blir kalleanka om man inne i en alternative path försöker lägga in reverse-punkter.

mattiasb 2006-01-26 16:58

Okej tack så mkt!


Lite synd bara det.

Man kanske kan sätta signalerna på fail.

Skulle det kunna gå?

Byggare Bob 2006-01-27 13:45

Det finns ett knepigare sätt:

det är att lägga in ett "osynligt" consist framför utfartssignalen men före växeln för sidospåret och låta det "upprepas på några gånger" med en väldigt kort (under 10 meter) path.
Detta medför att huvudspåret visar grönt, snabbtåget passerar, och när den "osynliga" consisten har rullat några gånger och försvunnit, så blir sidotågvägen grön.

Används bl a av ProTrain Semmeringbahn.

Mazz 2006-01-27 15:32

Citat:

Ursprungligen postat av Byggare Bob
Det finns ett knepigare sätt:

det är att lägga in ett "osynligt" consist framför utfartssignalen men före växeln för sidospåret och låta det "upprepas på några gånger" med en väldigt kort (under 10 meter) path.
Detta medför att huvudspåret visar grönt, snabbtåget passerar, och när den "osynliga" consisten har rullat några gånger och försvunnit, så blir sidotågvägen grön.

Används bl a av ProTrain Semmeringbahn.

Jo, men då måste den osynliga tågrörelsen vara synkroniserad i tid, eller hur? Reverse-punkter i mitt förslag fungerar ju även om tågen av någon anledning anländer annan tid. Eller missförstår jag ditt tips? :)

Byggare Bob 2006-01-27 15:47

Visst måste den "osynliga" tågrörelsen vara synkad i tid.

Om man tittar i AE på en aktivitet för ProTrain Semmering med förbigång av tåg på huvudspåret så läggs det ut flera "osynliga" AI-tåg (på sidospåret efter utfartssignalen, men innan växeln i huvudspåret) i följd med ca 5-10 sekunders mellanrum, tills det att tåget på huvudspåret passerat. Timingen är således viktig

Sedan när tåget på huvudspåret passerat, så slutar de "osynliga" AI-tågen att gå, men signalen på sidospåret förblir röd tills tåget på huvudspåret har passerat nästa signal.

Knepigt, javisst, har inte provat detta själv, men det finns som sagt lösning på problemet.:)

Mazz 2006-01-27 16:49

Okey, då förstod jag dig rätt.

Ja, det är ju en lösning på problemet om man gör en väldigt styrd och nära aktivitet, men knappast om man vill uppnå omkörning efter t.ex 1 timmes playerkörning, som kommer ikapp ett långsamt godståg som man vill köra om t.ex...

Men, det är en intressant aspekt, osynliga tåg är kan ju absolut vara användbart för att styra händelser. :tumupp:

Mazz 2006-01-27 17:00

Citat:

Ursprungligen postat av mattiasb
Okej tack så mkt!


Lite synd bara det.

Man kanske kan sätta signalerna på fail.

Skulle det kunna gå?

Jag tror inte det skulle fungera heller, då jag antar att det blir likvärdigt som att inte ha signal alls på den positionen. Problemet är ju att om det är fritt att köra framåt, så "tar" AI-tåget ett antal blocksträcker framåt som sina och vill inte lämna tillbaka dom til annat tåg.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009