Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Bästa sätt att skapa vagnsboggier ? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16781)

fura 2007-08-01 21:05

Bästa sätt att skapa vagnsboggier ?
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Håller på med att knåpa ihop en 600 mm - boggie till en JGJ-vagn och har testat lite olika sätt - bla efter beskrivningen i denna tutorial:
http://www.worldoftrainz.com/Pages/T...ruckTutTRS.htm
(Skriven för 3DS max men det är principen jag har använt i Gmax).
Nackdelen är att boggien blir fruktansvärt polygontung, klart över rekommendationen i TRS2004 Content Creators Guide på <300.
Bara själva boggiramen är på över 300 polygoner, en del går att trimma bort men sen ska ju hjulaxlarna dit också (ung 300 p/axel bara de).
Är det enklare att fixa till boggiramen som en enkel låda och sedan lägga på en genomskinlig textur med ram, fjädrar m m istället?
/Mats

lan 2007-08-27 17:31

Håll ner antalet sidor i cylindrarna till axlarna (mer äm 5-7 behövs knappast, höjdsegment = 1. Koncentrera Dig på dom delar som syns, det ät där Du kan slösa på polygonerna.

fura 2007-08-27 18:43

1 bifogad(e) fil(er)
Det är 10 sidor i själva axeln, 18 i hjul och fläns.
På bilden har texturer lagts på hjulaxeln.
Polycount för alltihop är nu uppe i 1478.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009