Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Svenska signaler i TC3? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=19532)

MatsS 2008-06-10 12:02

Svenska signaler i TC3?
 
Jag läste just om de nya signalerna som skall komma i TC3. Detta skall väl innebära att vi äntligen kan få svenska att fungera direkt i spelet utan scriptning. Förhoppningsvis följer AI-tågen denna logik.

Citat:

The new signalling sytem will now understand the concept of a 'home' or 'starter' signal, a 'distant' signal, and a 'repeater' signal. These are specified with tags in the config file. The new logic provides better support for semaphore signals, and should make creating semaphores easier - much less scripting will be required.
Det går alltså att skapa signaler som inte är blockindelande, dvs den fristående försignalen.

Citat:

Improvements aren't restricted to semaphores only - for colour light signals, flashing aspects are now fully supported.
Blinkande signalbesked direkt i configfilen har vi efterfrågat länge.

Citat:

Another improvement is the ability to specify a speed limit for individual states the signal can display. This means the line speed limit can be changed dependant upon the state of the signal.
Kör 40 är möjlig istället för halva hastigheten. Frågan är om försignaleringen nästa kör 40 är möjlig.

Citat:

Signals will now be fully scriptable, to the extent where extending the logic will be possible when creating new assets. This should enable more accurate representation of signalling systems from around the world.
Kanske ett svar på den förra.

Det verkar även finnas en logik som ger signalbesked om 2 block är lediga framåt då man ser på bilderna. Jag vill minnas att utfartssignalen kräver det.

Detta ser mycket lovande ut.

Från: www.trainzclassics.co.uk

http://www.trainzclassics.co.uk/new_...signalling.htm



/Mats

svenolov 2008-06-10 17:24

Mina signaler fungerar på alla ovanstående punkter redan. Skripten är redan gjorda för er. Det är bara för er att sätta igång med att skapa 3d-modeller.

Enda skillnaden med mina fristående skript är att dessa 'nya' funktioner (som också är skript) kommer att följa med i TC3-paketet.
M.a.o. det kommer en ny version av klassen "Signal".

MatsS 2008-06-11 09:40

Jag får be om ursäkt. Detta har jag missat helt. Här letar man runt i vida världen så finns det bara runt hörnet. Jag ser dessutom att Tomas har modeller på gång för scripten som får mina från TRS2004 att blekna och krackelera. TC3 verkar helt plötsligt vara mer av nya och uppdaterade script än hårdkodning från Auran.

Stämmer det alltså att AI-trafiken klarar att följa dina signaler? Jag vill minnas att Auran sa att blockindelningen i Trainz i grunden är mellan växlarna och därefter mellan signalerna. Därför har AI-tågen problem att följa enbart signalerna. Detta var den stora knuten som omöjliggjorde svenska signaler.

/Mats

svenolov 2008-06-11 12:33

Citat:

Ursprungligen postat av MatsS
Stämmer det alltså att AI-trafiken klarar att följa dina signaler? Jag vill minnas att Auran sa att blockindelningen i Trainz i grunden är mellan växlarna och därefter mellan signalerna. Därför har AI-tågen problem att följa enbart signalerna. Detta var den stora knuten som omöjliggjorde svenska signaler.

/Mats

Ja det stämmer, jag började detta projekt på grund av att autopiloter inte uppförde sig p.g.a. det du nämner.

AI-förare som man dock bör undvika är "Drive to/via trackmark" (de som följer med TRS) då dessa försöker lägga tågvägen själv. Man bör lägga ut tågvägen "manuellt" med hjälp av t.ex. Path Contol eller liknade, och använda sig av en autopilot som bara kör när det är tillåtet (d.v.s. när signalerna tillåter).


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:26.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009