Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Hur fungerar tågutropen? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=23419)

Bombardier Train 2009-05-09 18:54

Hur fungerar tågutropen?

Hej! :)

Jag har undrat över hur utropen fungerar i tåget. Hur kommer utropet i tid?

Det skulle vara kul att få svar på detta. :) :tumme_upp:

Kristian 2009-05-09 18:59

I X10 och X60 är det GPS-styrda utrop.

Eric B 2009-05-09 19:03

Ja om du menar loktåg så är det antingen föraren eller ombordpersonal som sköter detta.

Men vid datoriserade utrop som "plåtstina" i X40 eller C20 tunnelbanetågen så handlar det troligtvis om förprogrammerade sträckor i tågdatorn. Bygger lite på att man ligger hyffsat enligt tidtabell. Dessa får spel ibland och ger ifrån sig utrop lite när som helst.

Men vet även att GPS plotter är en annan metod, tex i bussars system. Att man markerat varje hållplats i GPS systemet och när sedan bussen kommer inom en viss radie så görs ett automatiskt utrop.

Olaf Lindström 2009-05-09 22:48

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B (Inlägg 182765)
Ja om du menar loktåg så är det antingen föraren eller ombordpersonal som sköter detta.

Men vid datoriserade utrop som "plåtstina" i X40 eller C20 tunnelbanetågen så handlar det troligtvis om förprogrammerade sträckor i tågdatorn. Bygger lite på att man ligger hyffsat enligt tidtabell. Dessa får spel ibland och ger ifrån sig utrop lite när som helst.

Men vet även att GPS plotter är en annan metod, tex i bussars system. Att man markerat varje hållplats i GPS systemet och när sedan bussen kommer inom en viss radie så görs ett automatiskt utrop.

Kör verkligen X40 på förprogrammerade sträckor/tid? Borde väl åtminstone vara en kombination av det och gps positioner.

Micke.L 2009-05-09 23:52

I C20 passerar dom väl en grej i spåret som ropar ut? För jag har sett när jag åkt med att det är saker i spåret innan en station och när man passerar den kommer utropet, men det är kanske fel?

Schulz 2009-05-10 01:03

Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?

_gege 2009-05-10 01:34

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 182810)
Jag har en tilläggsfråga: Varifrån sköts utrop på stationer? Är väl BV om sköter det, men vart håller dem hus och rapporterar de över hela landet från en och samma central?

Så vitt jag vet är det samma tågklarerare som sköter detta som styr stationen. :)

Eric B 2009-05-10 11:37

Citat:

Ursprungligen postat av Schulz (Inlägg 182810)

På de stora statiorna dvs. Stockholm, Göteborg, Malmö samt Västerås och Arboga (Arboga har jag för mig iallafall) sköts utropen av SJ. I Stockholm sitter det en informatör på SJ trafikledning som sköter utropen för SJ:s tåg. Likaså har S-tåg en egen informatör och AEX med.

Annars sitter det informatörer hos BV på de olika fjärrtågsklareraranläggningarna i landet samt hos vissa tkl.

Eric B 2009-05-10 11:39

Citat:

Ursprungligen postat av Olaf Lindström (Inlägg 182790)
Kör verkligen X40 på förprogrammerade sträckor/tid? Borde väl åtminstone vara en kombination av det och gps positioner.

Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron. Sen finns inte sträckorna Gävle-Ljusdal och Stockholm-Falun med i tågdatorn så på dessa sträckor fungerar inte plåtstina alls.

Bombardier Train 2009-05-10 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av Micke.L (Inlägg 182795)
I C20 passerar dom väl en grej i spåret som ropar ut? För jag har sett när jag åkt med att det är saker i spåret innan en station och när man passerar den kommer utropet, men det är kanske fel?

Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande. :)

Janne 2009-05-10 12:03

Citat:

Ursprungligen postat av Bombardier Train (Inlägg 182841)
Är inte så säker på det. Den grej som du sett på spåret kan vara något som en ATC Balister till signalsystemet eller något liknande. :)

Kul att du tog upp ATC. Inte för att följande har med t-banan att göra men det är en ordentlig genomgång av ATC: http://techworld.idg.se/2.2524/1.160472

Sparkfot 2009-05-10 12:59

Citat:

Finns inga "synliga" atc baliser i tunnelbanan, dock kan det vara en smörjlåda.

Micke.L 2009-05-10 13:10

Citat:

Tro mig, efter min prao vet jag hur en ATC Balis ser ut ;)

Kristian 2009-05-10 15:01

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B (Inlägg 182840)
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron.

Bara en ren gissning från min sida, men om det är GPS-styrda utrop där också så kanske GPS'en kommer av sig p.g.a. alla tunnlar som finns på sträckan?

vfp420b 2009-05-10 20:47

Citat:

Ursprungligen postat av Eric B (Inlägg 182840)
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron.

På Itinotågen är det GPS-styrt, så när man programmerade in utropen i ett speciellt "Itino edit tools"-program på datorn, så programerar man in GPS-koordinaterna för de olika utropen, så de kommer alltid på samma ställen, oavsett om tåget är tidigt eller sent.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:03.