Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Lagg! (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=24849)

klinga 2009-10-24 14:32

Lagg!
 
1 bifogad(e) fil(er)
Jag undrar varför det blir så här (bilden nedan). Det är skit tråkigt att åka in i en vägg!:mad:

korvtiger 2009-10-24 16:31

Draw-distance. Väggen du ser uppstått pga att du kör under jorden och att detta är den distans som objekt visas och renderas av trainz. Dvs, detta är så långt du "ser" i trainz. Gå in på options (propeties, configuration ,eller vad det kan tänkas heta i trainz) och dra draw-distance så långt åt höger som det går.

Detta gör att spelet flyter på sämre (om du har en trög dator) men du "ser" längre och väggen kommer då att hamna längre bort. Den går inte att få bort helt (om tunneln inte är väldigt kurvig.)

bönan 2009-10-24 16:49

Har du täckt över HELA tunneln? Annars blir det sådär när man närmar sig tunnelns utgång, när man kör IN i tunneln ser man det däremot inte.:)

klinga 2009-10-25 10:43

Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 194949)
Har du täckt över HELA tunneln? Annars blir det sådär när man närmar sig tunnelns utgång, när man kör IN i tunneln ser man det däremot inte.:)

Jag har inte byggt något berg över än. Byggde bara tunneln direkt på marken, utan några höjd skillnader.:confused:

marmar 2009-10-25 11:28

Om man inte bygger något berg över blir det så som på bilden:)

bönan 2009-10-25 12:04

Citat:

Ursprungligen postat av klinga (Inlägg 194984)
Jag har inte byggt något berg över än. Byggde bara tunneln direkt på marken, utan några höjd skillnader.:confused:

Du ska bara veta hur FÖRBANNAD jag var över detta fenomen med tunnlar som inte har en synlig öppning... Det står inte ett ORD om det i den bifogade manualen!:oskyldig:

klinga 2009-10-25 12:16

Om man ska ändra draw distance, vilken ska man ändra på. Ground eller scenery?? :confused:

X2an 2009-10-25 13:40

Du ska nog ta ground. Fast jag rekonomenderar båda;).

korvtiger 2009-10-25 16:45

Ground ska du ändra. Den är till berg och dalar, markytan.

Scenery är objekt, hus osv.

leoj 2009-10-25 17:31

Felet beror på att det inte finns något berg ovanför... Det är inte pga att drawdistans är felaktigt inställd..
Jag förstår inte varför du ignorerar den fakta som skrivits 3 gånger..

nä, klaga kan man ju på manualen.. men hur många tunlar har inte berg ovanför sig? Logiken säger att det då borde finnas ett berg ovanför

Detta gäller för samtliga tunnlar av typen rail/tunnel (dessa sätter automatiskt ut en början/slut)
Om man söker på DLS efter AJS så hittar man ett par tunnlar som inte fungerar på detta sätt, då dessa är gjorda som rail bara. Till dessa så ska man använda ett speciellt objekt (kallas dighole av skaparen). Som tar bort "rutan" där tåget åker in i berget.

Visent 2009-10-25 19:23

Vad är det för trams?
 
Citat:

Ursprungligen postat av bönan (Inlägg 194988)
Du ska bara veta hur FÖRBANNAD jag var över detta fenomen med tunnlar som inte har en synlig öppning... Det står inte ett ORD om det i den bifogade manualen!:oskyldig:

Vad är detta för trams? På sidan 51 och 52 i manualen World Builders Guide för TRS2004 står det tydligt angivet hur man bygger tunnlar. I manualen för TRS2006 finns informationen på sidorna 101 och 102. Men du hittar väl inte ens manualerna? Hämtat från manualen för TRS2004:

Tunnels work in the same way as bridges. Repeat the steps above but firstly select a tunnel rather than a bridge. For your first tunnel, lay it on a flat section of ground so that the hills don’t interfere with the operation. (You can always add the hill afterwards). Here is an example of the double track “Tunnel Stone” placed on flat terrain.

Därefter en bild som jag inte orkar lägga upp.

Once you have 3 spline points in a tunnel, select Move Track (M) and Click LMB and drag the middle spline point to create a bend in the tunnel. Notice that in TRS2004, the tunnel exits “snap” to the terrain at 45 degree increments. You may need to re-route your track to align it correctly to the tunnel entrance and exit.

Ensure that you hide the tunnel exit properly by using the terrain Height Adjust tools and the track Smooth Spline tool to tidy up the entrance.
To join track to bridges or tunnels you should always use single track (even for a double track, bridge or tunnel). Lay the spline point away from the bridge first and then move the track towards the end spline. The track will snap to the bridge object. Use Smooth Spline to tidy up the terrain.


En normalbegåvad människa borde förstå att en tunnel ligger under jord eller berg. Gör man rätt blir det rätt.

klinga 2009-10-26 00:03

Sorry!
 
Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 195017)
Felet beror på att det inte finns något berg ovanför... Det är inte pga att drawdistans är felaktigt inställd..
Jag förstår inte varför du ignorerar den fakta som skrivits 3 gånger..

nä, klaga kan man ju på manualen.. men hur många tunlar har inte berg ovanför sig? Logiken säger att det då borde finnas ett berg ovanför

Detta gäller för samtliga tunnlar av typen rail/tunnel (dessa sätter automatiskt ut en början/slut)
Om man söker på DLS efter AJS så hittar man ett par tunnlar som inte fungerar på detta sätt, då dessa är gjorda som rail bara. Till dessa så ska man använda ett speciellt objekt (kallas dighole av skaparen). Som tar bort "rutan" där tåget åker in i berget.

Hemskt ledsen för att jag gjorde er upprörda!:visslar:
Hade missat marmars kommentar helt, vilket gjorde att jag skrev och frågade om den där draw distance.
Gjorde precis som det ska vara, ett berg ovanpå tunneln och då ser man ju rakt igenom hela tunneln;)
Tack för tipset marmar! Och tack för upplysningarna leoj och visent!:)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:58.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009