Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lastbilar (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25757)

bear 2010-02-07 08:55

Lastbilar
 
1 bifogad(e) fil(er)
Nu har jag kommit igång med lastbilsbyggena igen, på arbetsbänken ligger grunden till Volvos Viking/Titan/N86/N88 serie.

Bengan 2010-02-07 09:18

Härligt att se.
Blir det någon version av dragbil också?
Saknar det på Scanian, så jag håller tummarna för en sådan också i framtiden.

bear 2010-02-07 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bengan (Inlägg 203428)
Härligt att se.
Blir det någon version av dragbil också?
Saknar det på Scanian, så jag håller tummarna för en sådan också i framtiden.

Jo jag har hittat lite trailerritningar, så det kommer nog både trailers och dragbilar vartefter. Då tar jag nog och gör en variant på scanian samtidigt.

rac_hammer 2010-02-07 09:28

kan du göra en dubbel hytt för brandbil med?http://www.utryckningsfordon.se/ford...1-20010620.jpg här har du en bild iaf hade vart kul och även som grus/tippbil/rachammer

korvtiger 2010-02-07 13:15

Vackert!
Markera alla polygoner och tryck på set solid-knappen, så ser det bättre ut. Annars får du de här smoothingkonstigheterna som du ser.

bear 2010-02-07 14:43

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 203458)
Vackert!
Markera alla polygoner och tryck på set solid-knappen, så ser det bättre ut. Annars får du de här smoothingkonstigheterna som du ser.

Det här verkar vara en fråga där vi principiellt inte är överens. Själv tycker jag att alternativet "set solid" ser mycket sämre ut med sina synliga kanter och hörn, se bifogad bild.

Alternativet är att köra subsurf några varv på hytten så att jag får kanske 16 gånger så många polygoner och troligen trots det synliga defekter i rundningarna. Då talar vi alltså om att gå från 142 polly för hytten till 2272 polly. Möjligen skulle subsurf + smothing se akeptabelt ut.

För visst har jag uppfattat det korrekt att en yta med smoth satt i princip renderar lika fort som en med solid?

bear 2010-02-07 18:42

1 bifogad(e) fil(er)
Nu börjar 3d modellen bli färdig, här ses den klädd i ritningen uppställd brevid en scania som Ekan har försett med en mycket imponerande textur. Tyvärr kommer jag nog inte att nå upp till den nivån.

Tanken med att köra "projection paint" i blender och överföra ritningen till texturen är att det borde bli lättare att hitta fönster, grill och andra detaljer och passa in dem på rätt ställe.

ekankal 2010-02-07 19:18

Ser strålande bra ut.
Och ja, det går nog fortare, och blir lite enklare att måla den nu, när mallen är såpass bra förberedd.

bear 2010-02-07 21:06

1 bifogad(e) fil(er)
Jag har börjat kladda lite på texturen, men kommer troligen inte att hinna göra så mycket i veckan med tanke på att jobbet tar ganska mycket tid och ork nuför tiden. Förhoppningsvis dyker det upp lite 3d modeller med påbyggnader frammåt nästa helg och då kanske jag också tar nya tag med texturen om inte någon annan hinner före.

Ifall någon annan känner för att kladda på modellen under tiden så bifogar jag den i tråden. 3d modellen är ett naket chassi och tanken är att påbyggnaderna kommer att ha en egen textur och att samma "bil" textur skall kunna användas för både två och tre axliga bilar. Det som kan variera är antalet bakaxlar och hjulbas/längd på ramen.

Kommentarer och modifieringar är välkommna.

I zip filen ingår följande.

- Blender modellen.
- .im exporterad från blender.
- UV mappningen som TGA fil.
- En textur basserad på de ritningar som 3d modellen är byggd efter.
- texture.txt genererad i exporten.

korvtiger 2010-02-07 21:30

Smoothade ytor tar mera kraft att rendera. De syns även i trainz.(de tar obetydlig med kraft i Trainz eftersom den rederingen där är så simpel)
På sådana hära objekt kan det vara svårt att få det att se bra ut. När man få de platta ytorna som ser ut som de är gjorda av plast som i försa bilden så har man försökt att smootha ett platt objekt, med andra ord försökt få en platt yta att se rundad ut. Vem som helst kan fatta att det inte är något vidare lyckat.
Överdelen av taket och stänkskärmarna är polygoner som ser snyggast ut med set smooth. Sedan med motorhuven får man experimentera. Sidorna på hytten ska vara solida, annars blir det plastleksak.

Något som du är bättre på än mig är att UV-mappa. Verkar som om du har hittat alla möjliga (och omöjliga) sätt att lösa detta på. Själv sitter jag och svär mig förbannad över att man inte kan flytta en vertex på UVmappen som sitter fast i ett hörn på en polygon utan att samma vertex flyttas på de andra polygonerna som den sitter fast i.
Sedan försöker jag hitta ett sätt att skapa texturer i blender som man sedan UV-mappar och renderar skuggor/ljus som man sedan bakar i i texturen. Har fått det att funka hyfsat bra genom att baka en shadowtextur, men då får man bara skuggor och ljus. De kan man sedan med photoshop lägga på en textur och få till ett sådär bra resultat. Skulle vilja ha exakt samma resultat som i renderingen men har inte hittat något bra sätt än...

LokKalle 2010-02-08 17:56

Hej

Bigriper inte så mycket av det där. Fast det är roligt att experimentera.
Om du sätter ljus på objektet eller renderar det. Hmmmm...!!!..???...!!Japp.
Tryck på Print Scrn knappen och du har en belyst skuggad vägg. Eller va....ä. Nä.
Det var nog inte så du menade.

Håller själv på med ybo6.ans alla rundningar. Bäst tycks det bli om man i mitt fall
slår isär den i mindre bitar där den runda kantigheten syns som mest. och så smotar man var del för sig.
I Gmax kunde man sedan sätta samman dem igen utan att det blev några dragningar till den närinliggande delarna. Hur det funkar i blender vet inte än. Fast det skall jag prova.
Jo...Det ser ut att fungera.


Kalle


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:33.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009