Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gmax Weld (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=25862)

leoj 2010-02-22 00:41

Gmax Weld
 
Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..

Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra..
det går rätt bra, trots en del förvirring..

Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex?

dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan?
provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan
(kan rita en bild om någon inte förstår i morgon)

eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta?

isf, hur gör man?

sealpower 2010-02-22 01:24

Förstår inte riktigt vad du är ute efter men antar att du vill sammanfoga två primitiver till en enda mesh utan hål. Det finns inget snabbt och enkelt sätt utan det du får göra är att attach-a ihop primitiverna och sedan markera två vertices och använda weld med lämpligt avstånd, alternativt target weld och klicka-dra varje enskilt vertex-par tills du tillsut sammanfogat allt till en sömlös modell.

lan 2010-02-22 08:23

4 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 204607)
Sitter och blir lite förvirrad i gmax just nu..

Sitter och för skojs skull slår ihop lite boxar/annat med varandra..
det går rätt bra, trots en del förvirring..

Men det jag undar nu, om jag tex har en halv boll och en platt yta, kan då dom bli samma och dela Vertex?

dvs, att bollens vertex hamnar på den plana ytan?
provat attach, men då slår man bar ihop objekten, men man för inte över bollens hörn till den plana ytan
(kan rita en bild om någon inte förstår i morgon)

eller är detta slöseri på polygoner? eller optimerar man om man gör detta?

isf, hur gör man?

Jag gör så här:

Bild 1: skapat en "sphere" med 16 segments, "sliced" bort "bottom. skapat en "circle" (Interpolation 3) och gjort "extrude" endast "capstart" och "attached" till "Sphere01".

Bild 2: växlat till vertexmode och markerat alla vertex i bottenplanet (64 st).

Bild3: gjort en "Weld selected" med ett avstånd som man måste beräkna så litet att endast närbelägna index svtsas ihop. Nu är det 16 vertex i bottenplanet.

Bild 4: lagt på en "Smooth - auto". Klart.

PS. endast markerade vertex svetsas. avståndet är viktigt (beräkna och experimentera). Ctrl-Z finns ju alltid! Lycka till!


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009