![]() |
Viktigt om Vägskydd
Vägskyddsmysteriet fick en mycket märklig avslutning (se tråden Vägskydd-mysterium, Trainz allmänt). När jag kollade luftledningar i en bergsskärning 350 meter (Trainz-mått) från vägskyddet dök plötsligt upp ur marktexturen en röd vsig-signal. Den var heldöd – alltså helt låst. Jag hade tur; den försvann vid en omstart. När jag öppnade TRS 2009 igen poppade en vit v-sign-signal upp på samma ställe. Den kunde jag ta bort – och därmed fungerade vägskyddet.
Min slutsats är att vsig-signalerna låg inbäddade i själva spelet och omöjliga att ta bort. Hur dom kommit dit begriper jag inte. En förklaring kan vara att jag döpt om vägskyddets komponenter. Alltså gör inte det – lägg in nytt. Enda möjlighet, om man inte har samma tur som jag, är att ta bort vsig-signalerna ur lokalmappen, lägga in vägskyddet igen, skriva över och lägga in nya vsig-signaler i samtliga vägskydd. Nisse |
Citat:
Jag svarar på ditt PM här istället. Jag tror inte att det har så mycket att göra med att du har döpt om komponenterna i vägskyddet, så länge man följer namngivningssystemet (svs-yyy-xxx-1 osv) korrekt. I bland har jag t.ex byggt ut ett befintligt fungerande v-skydd med ett till korsande spår, en till trigg, väg mm, och det brukar inte vara några problem. Har inget riktigt bra svar på varför det strulade för dej, men en sak skulle kunna vara ifall du startade i "Quickdrive" direkt efter att du byggt ihop vägskyddet, då kan det spöka. En rek. är att stänga ner "Surveyor" och spara när du är klar, för att alla inställningar ska sparas riktigt. |
V-signalen, var det en sådan som snäpper till vid spåret eller var det en fristående V-signal som du kan flytta som du vill.
Om det var en sådan, som snäpper till vid spåret. Så kan dom försvinna, om du sätter dit en ny splinepoint på spåret. Då far dom fram till nästkommande eller föregående splinepoint. Har annars inget bättre tips, än vad Ekan redan har kommit med. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16. |