Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Landskapsdesign - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Utliggare och hastighet. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=28114)

hgkn 2010-11-01 19:53

Utliggare och hastighet.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Några frågor om utliggare och hastighet.
Hur hög får hastigheten vara där "hård" utliggare förekommer?
Hur hög får hastigheten vara vid fackverksutliggare (vanliga)?
Och så denna på bilden som tyvärr saknas i Tomas pack.

ngtutp 2010-11-01 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 221689)
Några frågor om utliggare och hastighet.
Hur hög får hastigheten vara där "hård" utliggare förekommer?
Hur hög får hastigheten vara vid fackverksutliggare (vanliga)?
Och så denna på bilden som tyvärr saknas i Tomas pack.

Kolla www.stw.se och under guider - luftleding

hgkn 2010-11-01 21:08

Där finns inget som har med utliggarnas hastigheter att göra.

leoj 2010-11-01 23:11

Fram till 1940, sth 90 km/h
1940 till 1970, sth 135 km/h
1970 och frammåt, sth 160-200 km/h

Trots lite googlande fick jag inte famm när man började med nya typen av bryggor..

Så fackverken tror jag är upp till 135km/h minst..
i dagsläget tror jag hårda utliggare inte ligger så högt i hastighet.. Om man tänkter på de runt centralen tex. Där ligger hastigheten kring 40ish

hgkn 2010-11-02 10:47

2 bifogad(e) fil(er)
Jag tror inte ni förstår frågan riktigt. Där hastigheten är högre tycks det fodras en mer lättfjädrande arm längst ner (se bild) denna sitter alltid på dom spår där högre hastighet är tillåten. Därför min nyfikenhet vad gäller hastighetsbegrönsningar.
Har också googlat rund men ej hittat något svar.

leoj 2010-11-02 11:51

tror inte du förstod våra svar heller..
Åsyftade att tidsepokerna visar på max hastighet, för en morabryggor fanns ju inte för länge sen, så min gissning är att utifrån tiden så borde man fått fram att 135 borde varit max för hårda. De mjuka, som kom under senare tid, borde ha samma max oavsett om de sitter på fackverk eller mora.

Men genom att jag inte ger mig, så googla jag..

Detta är det bästa du kan få:
Tillsatsrör = att kontakttråden inte sitter direkt på det understa röret, dvs ej som den till höger i bild
Stavisolator = tolkar det som den nya typen av isolatorer (det som sitter fast i stolpen)
siffrorna (ex ST 9.8/9.8) TROR jag är hur mycket kontaktråden/bärlinan måste spännas, det har något med kN att göra.

Detta är det mest tillfredställande jag hittat annars:
hämtat från:
Västkustbanan Helsingborg – Lund
– En nulägesbeskrivning samt förslag till hastighetshöjande åtgärder
LTH Ingenjörshögskolan vid Campus Helsingborg
Citat:

  • S 4.9/5.9
Detta system är mycket gammalt och tillåter en topphastighet på endast 120 km/h och finns därför oftast på sidospår och bangårdar. Det har inget tillsatsrör eller Y-lina och små inspänningskrafter. (Banverket 2006b)
  • ST 7.1/7.1
Systemet finns idag mest på sidospår och bangårdar men även på vissa linjer. Det medger en hastighet på 140 km/h och har både stavisolator och tillsatsrör (Banverket, 2006c).
  • ST 9.8/9.8
Används på banor med en lägre största tillåtna hastighet eftersom systemet tillåter maximalt 180 km/h. Även här används både stavisolator och tillsatsrör. (Banverket, 2006d)
  • SYT 9.8/9.8
Tillåter en topphastighet på 200 km/h eftersom det finns Y-lina, tillsatsrör och stavisolator. (Banverket, 2006d)
  • ST 15/15
Eftersom detta system har så stora inspänningskrafter har det separata viktavspänningar. Både stavisolator och tillsatsrör används också, detta ger en maxhastighet på 220 km/h. (Banverket, 2006f)
  • SYT 15/15
Samma inspänningskrafter som i ovanstående system men med den skillnaden att det har en Y-lina. Detta gör att systemet kan användas i hastigheter upp till 250 km/h. (Banverket, 2006a)
Källhänvisningar:
Citat:

Banverket, 2006a: Systembeskrivning av kontaktledningssystem SYT 15/15, BVS 543.35080, Borlänge
Banverket, 2006b: Systembeskrivning av kontaktledningssystem S 4.9/5.9, BVS 543.35010, Borlänge
Banverket, 2006c: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 7.1/7.1, BVS 543.35020, Borlänge
Banverket, 2006d: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 9.8/9.8, BVS 543.35030, Borlänge
Banverket, 2006e: Systembeskrivning av kontaktledningssystem SYT 9.8/9.8, BVS 543.35060, Borlänge
Banverket, 2006f: Systembeskrivning av kontaktledningssystem ST 15/15, BVS 543.35070, Borlänge
Fråga mig dock inte vad det exakt betyder, det vet jag ej!
jag bara googlar ;)

hgkn 2010-11-02 12:14

Tackar det var lite att bita i.
Det är inte lätt att vara nyfiken, men den som inte frågar får ju inget svar och klokare blir man inte.

hgkn 2010-11-02 12:37

Vad jag får ut är att tillsatsrör skall sitta på s.k. mjuk inspänning och därför tillåta högre hastighet.
http://www.jarnvag.net/index.php/ban...kontaktledning
Min slutsats är att det trots allt tillåter en hastighet på upp till 120km/h med hård inspänning.

sicknote 2010-11-03 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av hgkn (Inlägg 221751)
Jag tror inte ni förstår frågan riktigt. Där hastigheten är högre tycks det fodras en mer lättfjädrande arm längst ner (se bild) denna sitter alltid på dom spår där högre hastighet är tillåten. Därför min nyfikenhet vad gäller hastighetsbegrönsningar.
Har också googlat rund men ej hittat något svar.

Det är väl så att det som ser fjädrande ut på bilden till vänster är en isolator..
Om någon har missat detta. Lite trött i skallen så här på förmiddagen och hänger inte alls med i disskutionen. GOd fortsätrtning



Edit: Inser att detta inte är något svar på någon som hellst fråga, men slinker in lite ändå :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:54.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009