![]() |
Hur låsa växlar?
Någonstans har jag läst att det finns ett kommando med vilket växlar kan låsas fast. Har sökt i 2006-manualen, som dock inte ger någon vägledning.
Finns det nån som har bättre minne än jag? Nisse |
Det finns säkert någon regel (rule) som kan det, jag vet inte. Annars är det bara genom skript som man kan låsa eller låsa upp växlar. Bl.a. AI-förarare och path-kommandon gör det. Även min klarerare, till min autopilot och mitt signalsystem, gör det.
I övrigt känner jag inte till någon "inbyggd" funktion i själva Trainz som gör det. Kan du utveckla frågan? Vad vill du uppnå? |
1 bifogad(e) fil(er)
Från huvudspåret leder ett bispår till stoppbock. Växeln envisas hela tiden leda trafiken in på bispåret . Detta även om rätt växelläge bestämts med växelverktyget (treudden) i Surveyor. Eftersom detta är utfartsväxeln skall tågen passera i relativ hög fart, vilket gör det svårt att lägga om växeln manuellt.
Nisse |
Om du lägger växeln rätt i Surveyor och sparar din bana, så ska växeln ligga i samma läge när du startar Driver.
|
1 bifogad(e) fil(er)
Jag har själv samma sak med en del växlar som du beskriver Nisse. Det finns 2 rules på DLS.
Se bild. Jag har inte andvänt dom, så jag vet inte riktigt vad dom gör. Själv brukar jag sätt ett trackmark efter växlen, och navigera via det. Då blir växlen kvar i rätt läge. Om det gäller AI förare vill säga. |
Citat:
Den inbyggda (PTP Junction lock) låser alla växlar, för manuell växling. Med den andra (Lock Junctions), kan van välja vilka växlar som ska vara låsta. AI-förare kan fortfarande ställa tågvägar. Nils, om du har problem med AI-förare så är lösningen inte att låsa växlar på det sätt som du kanske tänker. EDIT. Nils, när jag granskar din bild bland grönsakerna ser jag en signal som ser ut som en huvuddvärg. Om det är AI du har problem med så är min fråga: Vilken signal använder du? |
1 bifogad(e) fil(er)
AI är inget för mig – begriper inte det. Min bana - Svensk cab-bana, som snart läggs ut – körs manuellt, event med hjälp av trackmarks. Dvärgsiganelen – bra ögon, Svenolov – är inbyggda ”L dwarf 7”.
Har en växel som jag döpt till ”Bro låst”. Den fungerar bra – kanske därför att det är en klotväxel. Är den mer stabil? Kanske lösningen är att byta ut Trainz-växeln till vår klotväxel…? Men frågan är; passar en klotväxel till en huvudlinje? Det här är egentligen inget stort problem. Mitt största problem är att jag ständigt loggas ut – jag kan inte ens skriva ett inlägg i Forum. Dom skrivs i Word. Nisse |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
När du loggar in, kryssar du i rutan för att vara fortsatt inloggad. Det brukar hjälpa. - |
Att kryssa i rutan har jag prövat så där 500 gånger. Jag loggar in mig 10-15 gånger om dagen. Värst är det när jag skriver ett inlägg. Då valsar jag runt ("Välkommen tillbaka")och sen har inlägget försvunnit.
Det är förbaskat frusterande. Nisse |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009