Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Allmänt om tågsimulatorer (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Banor med riktiga förebilder? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30652)

spyfrog 2011-08-09 09:02

Banor med riktiga förebilder?

Hej allihopa

Jag och signaturen Björnl håller på och gör DONJ till Trainz.
Det jag undrar över är vilka andra banor som gjorts till de olika simulatorerna som har en riktig förebild? Alltså - banor som bygger på en riktig existerande eller tidigare existerande järnväg. Vilka projekt är på gång?
Vore kul med en liten sammanställning. :ber:

henrik645 2011-08-09 09:25

Till RW: Kiruna - Narvik av newS

Till Trainz: DONJ, såklart, Norrköpings spårvägar, av mig, Särobanan, av LAn, Benkegbgs rutt, vad heter den banan? Den bygger på en existerande järnväg men han har bytt hållplatsmanmen och stationsnamnen.

TillMSTS: Stockholmsrutten, av bönan, Tvärbanan, av Bombardier Train. Vbsr,a v jkriste.

Färdiga rutter: Till RW: (ingen färdig?)

Till Trainz: Stockholms tunnelbana, (ingen mer?)

TillMSTS: Bönans tunnelbana, av bönan, (ingen mer?)

Okej, det här var en snabb sammanställning, finns säkert många rutter jag missat! Men det var de svenska banorna till de tre kändaste simulatorerna!:)

Hoppas du kan hålla till godo med det här tills någon annan kna skriva ner en fullständig lista!:)

spyfrog 2011-08-09 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av henrik645 (Inlägg 243011)
Till RW: Kiruna - Narvik av newS

Till Trainz: DONJ, såklart, Norrköpings spårvägar, av mig, Särobanan, av LAn, Benkegbgs rutt, vad heter den banan? Den bygger på en existerande järnväg men han har bytt hållplatsmanmen och stationsnamnen.

TillMSTS: Stockholmsrutten, av bönan, Tvärbanan, av Bombardier Train. Vbsr,a v jkriste.

Färdiga rutter: Till RW: (ingen färdig?)

Till Trainz: Stockholms tunnelbana, (ingen mer?)

TillMSTS: Bönans tunnelbana, av bönan, (ingen mer?)

Okej, det här var en snabb sammanställning, finns säkert många rutter jag missat! Men det var de svenska banorna till de tre kändaste simulatorerna!:)

Hoppas du kan hålla till godo med det här tills någon annan kna skriva ner en fullständig lista!:)

Tack för listan Henrik, det var upplysande.
Vilken tunnelbana visar för övrigt Bönans tunnelbana? Är det Stockholm? Bönan har såvitt jag vet inte tunnelbana.... ;) (då tänker jag på fiskelägret utanför Gävle)

henrik645 2011-08-09 11:06

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 243012)
Tack för listan Henrik, det var upplysande.
Vilken tunnelbana visar för övrigt Bönans tunnelbana? Är det Stockholm? Bönan har såvitt jag vet inte tunnelbana.... ;) (då tänker jag på fiskelägret utanför Gävle)

Nej, men bönan har gjort Stockholms tunnelbana till MSTS, du kan läsa mer här.:)

Nils Blid 2011-08-09 11:37

Ja, vi har ju oxkså Svensk cab-bana Mellerud - Åmål.

Nils Blid

henrik645 2011-08-09 11:42

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 243017)
Ja, vi har ju oxkså Svensk cab-bana Mellerud - Åmål.

Nils Blid

Just det - en utmärkt bana!:) Har själv den! Jag ber om ursäkt för att jag glömde den!:o

micke321 2011-08-09 12:45

Till MSTS: Tottes Trollhättan rutt som sträcker sig från Göteborg till Oslo.

Nils Blid 2011-08-09 12:58

Dessutom bygger jag TRS DEM-banan Åmål östra - Svanskog (ÅmÅJ) som byggs efter så noggranna anvisningar som man kan få plus lokal hjälp. Åmål Ö har jag rekonstruerat och så vitt jag vet är den enda bilden av hela bangården från 1926. Bangården har sedan dess byggts om i två omgångar.

Banan är intressant. Ursprungligen gick den till Årjäng och har hela tiden haft 30 km/tim som högsta tillåtna hastighet samt två tunnlar. Varningsskyltar finns för radier och stridsvagnshinder.

Nisse

spyfrog 2011-08-09 13:20

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 243025)
Dessutom bygger jag TRS DEM-banan Åmål östra - Svanskog (ÅmÅJ) som byggs efter så noggranna anvisningar som man kan få plus lokal hjälp. Åmål Ö har jag rekonstruerat och så vitt jag vet är den enda bilden av hela bangården från 1926. Bangården har sedan dess byggts om i två omgångar.

Banan är intressant. Ursprungligen gick den till Årjäng och har hela tiden haft 30 km/tim som högsta tillåtna hastighet samt två tunnlar. Varningsskyltar finns för radier och stridsvagnshinder.

Nisse

Är det denna som är "Nisses Cab bana"?

bönan 2011-08-09 16:31

Jag har byggt Stockholm - Södertälje och håller på att bygga vidare norrut på den rutten.:)

Finns på train-sim.com

Totte 2011-08-09 16:51

Citat:

Ursprungligen postat av micke321 (Inlägg 243023)
Till MSTS: Tottes Trollhättan rutt som sträcker sig från Göteborg till Oslo.

Tack Micke för du påminde dem om min rutt!

Nils Blid 2011-08-09 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av spyfrog (Inlägg 243028)
Är det denna som är "Nisses Cab bana"?

ÅmÅJ är inte cab-banan som är BJ-sträckan Mellerud-Åmål. Henrik645 är bättre skickad att ge en kortbeskrivning av cab-banan.

Nisse

henrik645 2011-08-09 19:22

Oj, verkar vara många rutter jag har glömt! Ursäkta alla!:o

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:56.