Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Projekt Gamla järnvägsbron i Sunne 1913 – 2008 RIP. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30736)

bjornl 2011-08-22 16:20

Projekt Gamla järnvägsbron i Sunne 1913 – 2008 RIP.
 
1 bifogad(e) fil(er)
Hej

Förutom DONJ tänkte jag mig ett normalspårsprojekt i höst. Det jag tänkte mig är den gamla järnvägsbron i Sunne över Sunnesundet på Kil- Fryksdalens järnväg.

I denna tråd tänkte jag lägga ut uppdateringar om hur arbetet fortskrider. Som ni ser av bilden så har jag nu fått en tämligen fullständig uppsättning av ritningar.

Den nitade fackverksbron över Sunnesundet byggdes 1913 av Karlstads Mekaniska Verkstad. Bron bestod av ett svängbart spann med längden 36 meter och ett fast spann med 30 meters längd.
Järnvägsbron öppnades regelmässigt för alla ångbåtar som passerade Sunnesundet men när den ärevördiga passagerarångaren Selma Lagerlöf hade lagts upp och skrotats 1961 behövde inte järnvägsbron öppnas så ofta.

Fryksdalens Flottningsförening erhöll en engångssumma mot att kravet på broöppning slopades. Bogserbåtarna försågs med fällbara avgasrör och även båtarnas
styrhytter kunde fällas isär när så behövdes. Den sista broöppningen skedde 1963 och därefter har inte öppningsmaskineriet underhållits utan det har fått förfalla.

I vår värld kommer den naturligtvis att vara öppningsbar och tanken är att denna bro skall gå att använda med det svenska signalpaketet.

Med vänlig hälsning / BjörnL

GBSF 2011-08-22 16:23

Mycket intressant!

lan 2011-08-22 17:31

Ett storslaget och mycket intressant projekt, bra bjornl!!!!
Mittdelen vred sig tydlihen 90 grader för att öppna för båttrafik, vet du vad som drev motorerna? Detta är ju viktigt för hur det lät, för det blir väl ljud till?-)

korvtiger 2011-08-22 18:28

Antingen av en elmotor eller av handkraft vid mindre broar. Hur fallet var i Sunne får ni utreda efter ritningarna. Elmotorer lät nog inte mycket tror jag. I Banläran Band II från 1916 så finns ritningar på och beskrivning av förreglingsmekanismer och uppskruvningsmekaniken:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf

bjornl 2011-08-22 23:42

Hej
Ja det stämer att det lägre brospannet öppndes genom att vridas ca 90 grader. Jag har bra ritningar på det med.

Jag säger som korvtiger det var säkert elmotorer.

Skall kolla med ritningarna imorgon

MVH BjornL


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009