![]() |
Projekt Gamla järnvägsbron i Sunne 1913 – 2008 RIP.
1 bifogad(e) fil(er)
Hej
Förutom DONJ tänkte jag mig ett normalspårsprojekt i höst. Det jag tänkte mig är den gamla järnvägsbron i Sunne över Sunnesundet på Kil- Fryksdalens järnväg. I denna tråd tänkte jag lägga ut uppdateringar om hur arbetet fortskrider. Som ni ser av bilden så har jag nu fått en tämligen fullständig uppsättning av ritningar. Den nitade fackverksbron över Sunnesundet byggdes 1913 av Karlstads Mekaniska Verkstad. Bron bestod av ett svängbart spann med längden 36 meter och ett fast spann med 30 meters längd. I vår värld kommer den naturligtvis att vara öppningsbar och tanken är att denna bro skall gå att använda med det svenska signalpaketet. Med vänlig hälsning / BjörnL |
Mycket intressant!
|
Ett storslaget och mycket intressant projekt, bra bjornl!!!!
Mittdelen vred sig tydlihen 90 grader för att öppna för båttrafik, vet du vad som drev motorerna? Detta är ju viktigt för hur det lät, för det blir väl ljud till?-) |
Antingen av en elmotor eller av handkraft vid mindre broar. Hur fallet var i Sunne får ni utreda efter ritningarna. Elmotorer lät nog inte mycket tror jag. I Banläran Band II från 1916 så finns ritningar på och beskrivning av förreglingsmekanismer och uppskruvningsmekaniken:
http://www.ekeving.se/t/BL1916/293-312.pdf |
Hej
Ja det stämer att det lägre brospannet öppndes genom att vridas ca 90 grader. Jag har bra ritningar på det med. Jag säger som korvtiger det var säkert elmotorer. Skall kolla med ritningarna imorgon MVH BjornL |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009