Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   DONJ träkolsvagn litt L nr 209 (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30747)

spyfrog 2011-08-23 19:50

DONJ träkolsvagn litt L nr 209

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45957

Ännu inte mycket att visa upp mer än att ritningarna är på plats men det ska väl trilla in lite här snart....

Dessa vagnar användes för träkol när hyttorna och smedjorna som DONJ betjänade var i gång fortfarande. Sen efter deras nerläggning så användes de för flis.

spyfrog 2011-08-23 22:14

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 45962

Inte björnl eller LAn fart här men jag har iaf fått lite på plats....

spyfrog 2012-03-13 22:35

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 51930

Projekt träkolsvagn har dragit igång igen. Det blir lite mer polygoner på den här och troligen flera LOD nivåer.

spyfrog 2012-03-19 22:33

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 52042

Det är varken lan eller björnl takt men det går sakta framåt iaf...

lan 2012-03-20 21:01

1 bifogad(e) fil(er)
Ser väldigt lovande ut! Kul sammanträffande, jag köpte ny skärm idag och stuvade om skrivbordet och valde som skrivbordsunderlägg en gammal bild från Tierp, där står några kolvagnar, visserligen normalspår, men men, kolvagn som kolvagn :visslar:

Lycka till med bygget!!!

spyfrog 2012-03-20 22:00

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 258441)
Ser väldigt lovande ut! Kul sammanträffande, jag köpte ny skärm idag och stuvade om skrivbordet och valde som skrivbordsunderlägg en gammal bild från Tierp, där står några kolvagnar, visserligen normalspår, men men, kolvagn som kolvagn :visslar:

Lycka till med bygget!!!

Tack lan

Här har UV mappingens h-vete börjat så smått..... samt lite mera detaljer.
Bifogad fil 52060

spyfrog 2012-03-22 22:02

Bakslag i verkstaden

1 bifogad(e) fil(er)
Eder maskinchef har råkat ut för ett bakslag pga han inte gjort noggranna mätningar innan bygget påbörjades....
Rådande policy brukar t.ex. vara att kolla att ritningsunderlaget för kortsidan har en spårvidd som överensstämmer med 891mm, detta fördelaktigt genom att jämföra hjulen med ett befintligt 891mm hjulpar.
Detta glömde dock verkställande ingenjör bort och fel bredd sattes därmed på ritningen. Detta fick i sin tur till följd att vagnen snarare höll bredd som den skulle gjort om den var för kapspår istället för hederligt 3 fot...
Så nu har operation "tryck ihop vagnen lite" påbörjats - förhoppningsvis skall det bli folk av den här också!

Bifogad fil 52095

Som synes har även målarverkstaden varit aktiv tillsammans med UV mappings gänget...

spyfrog 2012-03-25 23:44

1 bifogad(e) fil(er)
Tyvärr har inte mkt jobb skett under helgen på vagnen pga ledighet i verkstaden.
En del jobb med UV mappning och texturer har iaf skett. Storleken på luckorna för sidorna har också minskats - med den storlek som var kunde man aldrig tömt vagnen från sidorna (pga plankorna skulle fastnat i balkarna) vilket var en av själva finesserna. Nu vet jag inte om vi kan återupprepa den funktionen här, jag skall kolla om Björn möjligen vet något om sådant.

Bifogad fil 52152

spyfrog 2012-04-01 20:53

Snart är alla delar färdiga

1 bifogad(e) fil(er)
Snart är alla delar färdiga till vagnen och dupliceringen kan börja.
Sen måste jag förstås göra en low poly version för skugga och även LOD 2.

Bifogad fil 52311

spyfrog 2012-04-13 23:45

1 bifogad(e) fil(er)
Hej.

Jag har inte jobbat på Falu loket på ett tag utan jag tänkte få klar den här vagnen någon gång. Så det har blivit lite mera detaljer under vagnen samt fixar av texturen.

Bifogad fil 52669

bjornl 2012-04-14 13:31

Hej spyfrog

Dina brädor blir mycket snyggare än mina. Det lönar sig att modellera varje bräda för sig.

ekankal 2012-04-14 14:04

1 bifogad(e) fil(er)
Ser MYCKET bra ut :applad:.
En grej bara som jag reflekterar över:
Det är snygga texturer på "plankorna" som du har gjort, och att alla inte är likadan, det höjer utseendet å verklighetsgraden MYCKET.
Många nöjer sej med att göra en texture till alla brädor, och det brukar tyvärr se väldigt snicket (och overkligt) ut.
MEN, när man gör som du har gjort, borde du helst blanda bräderna på höjden oxå, för när man kopplar ihop flera vagnar, så ser det långrandigt ut annars, om alla har samma brädmönster (hoppas att du fattar vad jag menar) :).

EDIT: Jag tjuvade din bild, och kladdade lite på "mittsektionen" (mellan pilarna) för att förtydliga vad jag menar.

spyfrog 2012-04-17 21:02

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 52785

Har åtgärdat texturen enligt ekankals förslag.
Håller nu på med ett mindre evighetsjobb - hade glömt att UV mappa endträet på plankorna. Så nu pågår detta jobb..... i pausen dvs. Hockey tar tid - jag som inte ens är någon fantast... :rolleyes:

spyfrog 2012-04-19 22:31

Slutet närmar sig

1 bifogad(e) fil(er)
Bifogad fil 52856

Nu när finalserien äntligen är slut (SM-GULD!) så börjar även den här vagnen komma in i upploppet. Nu är snart highpoly versionen klar. Lite UV fixar kvarstår samt att de övre stagen skall förlängas - bara jag hittar dem i röran av alla objekt (jodå, de syns men jag kan inte "gripa" tag i dem pga de sitter längre ner i hierarkin i 3D programmet).

bjornl 2012-04-19 23:22

Hej Spyfrog

Den ser betydligt mycket bättre ut än min träkolsvagn får jag säga.

Jag ser fram emot att få se den på banan.:)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.