Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Trainz - Allmänt om Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Jag har TRS 2009... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31230)

Nils Blid 2011-11-04 12:00

Jag har TRS 2009...
 
Citat:

Ursprungligen postat av leoj (Inlägg 221588)
Tack <3

hur.. då? :S
jag har inte fått någon information om detta :P

aja, får googla, tack för den upplysningen :)
fast.. 44088verkar vara ts2010??

Jag har TRS 2009 och som har versionsnumret 44653. Den här versionen, också kallad 3.3, är i princip 2010 - men utan lager. Fungerar bra.

Nisse

svenolov 2011-11-04 13:49

Citat:

Ursprungligen postat av Nils Blid (Inlägg 248475)
Jag har TRS 2009 och som har versionsnumret 44653. Den här versionen, också kallad 3.3, är i princip 2010 - men utan lager. Fungerar bra.

Nisse

Om vi ska vara helt korrekta, och det vill vi ju. 3.3 är versionsnumret och 44653 är build.

Det blir förvirrande då taggen i config.txt heter trainz-build, fast det handlar om Trainz Version. Den taggen borde heta trainz-version i stället, med det är omöjligt att ändra på nu som ni förstår.

Det som är viktigt är att Trainz Version har samma nummer eller högre än den version som tillbehöret (objektet, asset) har (trainz-build i config).

Det är det som gäller, inget annat. Den build som ni har på själva utgåvan av programmet (och patchar) är bara ett index som talar om vilket nummer i ordningen som Auran/N3V har kompilerat denna version. Och då gäller det alla versioner från begynnelsen till TS12.

T.ex. TS2009/SP4 har samma version (3.3) som TS2010, och där är alla assets, och banor som ni bygger kompatibla med varann. Att TS2010 kan skapa olika lager, men inte TS2009, ligger i användargränssnittet. TS2009/SP4 kan alltså hantera lager, men man kan inte välja dom (och skapa nya), i Surveyor.

Nils Blid 2011-11-04 14:31

Som vanligt; mycket bra beskrivning Svenolov. Versionsnumret är det viktiga, vilket jag misstänkt men inte helt förstått.

Nisse

svenolov 2011-11-04 15:25

Ja Nils, versionsnumret är det viktiga. Versionen indikerar grundbulten i kod, hantering av grafik, hantering av klasser (assets) etc.

Build numret är av underordnad betydelse. Om programmet kommer från en speciell utgåva från en butik, eller Steam, eller från N3V har alltså inte någon betydelse för kompatibilitet. Men sen kan det ju vara skillnader på utgåvorna ändå, beroende på hur "bygget" ser ut. Det känner vi till, vid det här laget. Oftast ligger det i användargränssnittet, alltså det som ligger på ytan (jag vet att t.ex. att Steam har en del tillägg för att hantera uppdateringar, och sån't kan ju ställa till en del fenomen som inte en annan har).

I detta sammanhang så passar jag på att poängtera att det är versionsnumret som är det mest viktiga att tala om, om man vill ha hjälp med någonting.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:32.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009