![]() |
Söker diverse passagerarvagnar, smalspår!
Hejsan! :)
Jag är på jakt efter passagerarvagnar som passar smalspårsutförande (891mm). Har sökt på allt jag kan tänka mig på både DLS och diverse forum men utbudet verkar inte direkt jättestort. Finns det några speciella termer man kan använda sig utav och söka på tex "36ga" " 36" " osv? Lite hjälp tas tacksamt emot! :) |
Hej Egonrow
Vi på DONJ har ju inte börjat med våra än men LAn har ju gjort ett par, se http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31215 |
Hej Bjornl och tack!!
Ett litet sent tack kanske men har inte hunnit med att besöka forumet så ofta nu de senaste, tack för din hjälp och måste tacka LAn också för allt detta fin fina material!! Detta kommer bli kanon!:tumme_upp: |
Jag tror att du ska ha 30ng eller 30ga
Är inte 3,6 fot 1067mm spår:confused:. Jag tror att 30fot är 891mm
|
Citat:
Kan ju varit lite snabb i fingrarna när jag printade ner frågan häromsisters hehe men hoppas man kan förstå ändå, det är ju 891mm det gäller oavsett :noterat: |
Citat:
3,6 feet = 42,2 inches = 1072 mm :confused: |
De svenska smalspåren hade vanligen 891mm spårvidd = 3 svenska fot
eller 1067mm spårvidd = 3.5 internationella fot. De utländska smalspåren hade vanligen 24 eller 36 tum (inches) spårvidd = 610 resp. 914mm. Så letar man fordon till 891mm spår så passar 36"-material bra. Skall man ha 600mm vagnar så hittas många vagnar med just denna spårvidd, men annars så ligger 34" rätt nära också. 30 fot blir lite mycket, då det är straxt över 9 meter spårvidd... Men 3.0 internationella fot blir just 36 tum, alltså 914mm som jag sagt ovan. Dock kommer du inte hitta något om du söker "på 3 feet gauge" eller liknande då man mätte i inches, så 36" är vad du skall söka på. Jag vill tipsa om: http://www.trainzone.co.nz/freeware.htm som har både 36" och 24" material. Kolla vilken spårvidd det är innan du laddar ned bara. |
Citat:
Citat:
Oj oj!! Väldigt matnyttigt det här!! Tack så mycket för de härliga upplysningarna! :tumme_upp: |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:24. |