![]() |
Önskelista: Lok
1 bifogad(e) fil(er)
Hej!
Jag önskar sån´t maffigt lok! |
Fel av mig... Tänkte fel lok...
|
Citat:
|
Tänkte på ÖBB-loken, men bilden måste vara de norska f.d. malmloken?
|
Ja, loket på bilden är ett El15, ett sexaxligt lok byggt för Malmbanan.
Som jag förstått det så är dom rätt ordentligt starka, räkte med två sådana jämfört med tre stycken Rm lok. |
De byggdes av ASEA 1967 och finns bara 6 st. De har toppfart på 120km/h.
|
Hej!
Jag tar upp gammal tråd igen eftersom ingen tänker bygga detta lok. Gärna två olika målningar Hectorrail och NSB vill jag gärna ha.:drool: Hoppas duktiga lokbyggare ställer upp.:Fnissa: |
Citat:
Men jag tänker inte ta semester från dom, för att samla ritningar och detaljbilder på ett lok jag har långt bak på min "att-göra-lista". |
Tack för visat intresse!
Jag är inte haj på att hitta ritningar till detta lok. Har försökt googla efter loket. Någon som är duktig på att hitta? |
Bengan har väl ett o annat? Kolla med postvagnen också.
|
Marcus, du har ju byggt väldigt många otroliga fina tåg till RW / TS. Har du några tips på tutorials eller liknande så man kan komma igång själv med att bygga tåg? Jag använder Blender, tror du det funkar lika bra? Hur brukar du också börja med tåget? Tar du en kub och formar det efter ritningarna, och sedan gör "hål" osv där fönstren, interiören ska sitta? Eller gör du väggar osv för sig och sedan sätter ihop dem? :D
Något jag verkligen önskar till TS är antingen Regina X50-2 eller X62, Bengan lade nyligen upp några ritningar för Reginan här: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...913#post301913 :tumupp: |
Citat:
Själv är jag upplärd ifrån mina studier, och har lärts upp av folk med omfattande bransch erfarenhet. Men brukar själv en del tutorials för tips kring hur man arbetar effektivt med texturering och dylikt. När jag börjar bygga mina 3D modeller så ser jag alltid till att ha bra, detaljerade ritningar. Ritningarna ska visa hur objektet ser ut i tre olika perspektiv, Sida, Top och Front. Sedan så sätter jag upp dessa ritningarna med objektets mått och ser till att dom bildar som en kub. När jag väl ska bygga själva 3D modellen så brukar jag ta och arbeta med Faces, snarare än kuber. Då jag personligen finner det lättare att få en bra kontroll över edgeflow och det visuella intrycket om jag arbetar fram modellen från grunden. Men vissa saker kan man helt klart använda kuber som grund för, och sedan lägga till fler edges för att forma kuben tills dess att man uppnår önskat resultat. Men det är en metod jag egentligen bara använder för till exempel fotsteg. Det som blir bäst är att man hittar ett arbetssätt som passar en själv som bäst. För vissa tycker att det är jätte bra och smidigt att jobba enligt en viss metod, medans andra avskyr den. Det finns nog många på detta forumet som skulle misstycka kring mitt sätt att bygga, för att dom har sina egna sätt att bygga på. Så mitt bäst tips är att du kollar på Youtube efter tutorials, samt att du bara bygger, och experimenterar. För du kommer att stöta på saker när du bygger, som du vill ha en lösning på, och då vänder du dig till Youtube som har tutorials som visar exakt hur du gör det. |
Citat:
|
Citat:
|
Hittade Rumänsk video om loket. https://www.youtube.com/watch?v=6kKcO16EQIE
Hittar inte var man kan hämta det. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03. |
Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009