Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gnistan på följande lok. (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=35949)

Bengan 2015-12-12 18:38

Gnistan på följande lok.

4 bifogad(e) fil(er)
Gnistan på Mg-loket ligger väldigt högt upp.

Gnistan på Ra 987 och 994 ligger som på Ra 847, där strömavtagarna sitter längre ut på loket.

Ub-loken är väl OK, men sitter lite utanför.

Bara kollat och installerat i TS2010, men det borde vara likadant i Tane.

.

lan 2015-12-13 08:06

Mg's pantos når inte upp till kontaktledningen, skall se om det går att byta?
Ra-loken märkte jag inte att panona satt längre in på dessa två, skall justera det ! Ub med !

EDIT:
Allt skall nu vara fixat, se DL-tråden.

Bengan 2015-12-13 10:39

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 299285)
Mg's pantos når inte upp till kontaktledningen, skall se om det går att byta?
Ra-loken märkte jag inte att panona satt längre in på dessa två, skall justera det ! Ub med !

EDIT:
Allt skall nu vara fixat, se DL-tråden.

Allt ser bra ut, bortsett från en detalj.

Mg-loket.

Där går strömavtagaren upp i A-änden och gnistan kommer på B-änden och tvärtom (strömavtagare uppe i B-ände, gnistan i A-änden).

lan 2015-12-13 11:32

Fixar jag genast!

EDIT:
Fixat i länken i DL-tråden (så går det när man testar med båda pantograferna uppe)

Bengan 2015-12-13 13:03

1 bifogad(e) fil(er)
Har nu även testat loken i Tane och där har jag problem med gnistan fortfarande.

Gnistan kommer inte vid strömavtagaren, utan inne i hytten eller vid strålkastarna.

Kör jag med båda strömupptagarna uppe, så gnistrar det bara i hytten eller vid strålkastarna i färdriktningen. Inget gnistrande i B-ändens hytt.

Kan det ha något med strålkastarna att göra. Att det gnistrar i A-änden p.g.a. att strålkastarna är tända där och att det inte gnistrar i B-änden p.g.a. att slutljuset är tänt där då?

lan 2015-12-13 13:39

Det fungerar inte i TANE 78660 där endast gnistrande finns i motorrummet.
Det är TANE som inte känner av om panto är uppe eller nere så det blir inga blixtar vid pantograferna. Det du ser i hytterna är nog blixtarna från motorrummet eftersom coronorna fortfarande har röntgenbeteende och lyser genom väggar.
Föga förbättring i SP1, där syns pantoblixtarna på dan men inte på natten.
N3V har stora problem med att rätta alla fel som finns.

korvtiger 2015-12-13 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av lan (Inlägg 299297)
.../
Föga förbättring i SP1, där syns pantoblixtarna på dan men inte på natten.
/...

Kan det vara samma problem som jag har, med att material med emit (alltså självlysande material) inte fungerar på mesher i TANE? Det borde bli fel på alla dina vagnar som har lysande interiör nattetid, eller använder du någon tagg i configen för att få de mesherna att lysa?

lan 2015-12-13 18:16

Citat:

Ursprungligen postat av korvtiger (Inlägg 299302)
Kan det vara samma problem som jag har, med att material med emit (alltså självlysande material) inte fungerar på mesher i TANE? Det borde bli fel på alla dina vagnar som har lysande interiör nattetid, eller använder du någon tagg i configen för att få de mesherna att lysa?

emit vet jag inte vad det är men mina nightmesher fungerar nog, det sätts ju som default-night och har samma textur som vagnen men blir ljusare när de visas.
Däremot har taggarna night-mode "lamp" blivit obsoleta. Jag skall kolla detta bättre i morgon och återkommer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.