![]()  | 
	
		
 Hur åtgärda ogiltiga tecken? 
		
		
		Hej, bygger en del Polskt för tillfället, och har laddat ner lite smalspårsrälsbussar. Tyvärr innehåller en textur ett ogiltigt tecken, det polska ł-et. Går det att på nåt sätt ändra så Trainz inte letar efter den texturen, utan istället letar efter en med vanligt l..? :) 
	Hoppas min taskiga beskrivning fungerade.. :rolleyes:  | 
		
 Jag antar att du menar att texturen har ett konstigt tecken i namnet, inte att själva filen innehåller ett konstigt tecken? (Den borde innehålla mer eller mindre enbart konstiga tecken nämligen, med tanke på att det är en texture...) Till att börja med; varför har någon byggt så om det inte fungerar? Alternativt: varför fungerar det inte för dig? :confused: 
	Beroende på hur det är upplagt, så borde du kunna göra såhär: 1. Byt namn på .tga-filen, så att den inte innehåller några konstiga tecken. 2. Leta reda på alla .texture.txt-filer som innehåller en referens till texturen och byt ut det namn i dem på samma sätt som du gjorde på texturen. Vanligtvis är det enbart en texture.txt-fil som innehåller en referens till var texture och den har vanligen samma namn som texturen. Byt dock inte namn på själva texture.txt-filen! Om det inte fungerar så är det nog kört. Om du ändrar namn på texture.txt-filen så kommer inte meshen att hitta texturen alls, då den söker efter texturernas namn genom att slå upp dem i texture.txt-filen. Namnet på texture.txt-filen är inskrivet i meshfilen, vilken inte går att ändra på utan tillgång till originalfilerna (i alla fall inte ändra på, på ett enkelt sätt).  | 
		
 Har du testat att öppna .im-filen i PEVSofts program PM2IM converter, har för mej att jag har löst liknande problem med texture filer som innehållit "utrikiska" tecken, programet har då ersatt dessa tecken med _ (i både meshen och texture filerna). 
	Vet att gamla TRS2004 tydligen godkände den här typen av tecken, eller om det var i ännu äldre Trainz versioner.  | 
		
 Förklarade mig såklart dåligt, men tack för tipsen korvtiger! Ekan förstod som tur var vad som var fel, och hade en utmärkt lösning. Det finns tydligen i PevSoft's program en funktion för att ersätta ogiltiga tecken, som tidigare tillåtits i tidigare versioner av Trainz. 
	Citat: 
	
  | 
| Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:10. | 
	Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
	
	© Svenska 3D-Tåg 2001-2009