Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Fs2004 Hjälptråden (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=4801)

Kvarne 2003-08-05 15:00

Fs2004 Hjälptråden
 
Hej!
Här kan ju posta hjälp och tips till varandra!

Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vad ATC'n menar med
"Flight level"

Tex så säger den ibland "Maintain FL240"
Vad menas?

[8]:)

Mvh: Kvarne
--------------------
http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/4087225526.JPG
6666 *Sthlms 6igaste buss*(Scania CR112 H10)

Wille 2003-08-05 15:09

Citat:

quote:

Flight levels are expressed in three digits that represent hundreds

of feet; e.g., flight level 250 represents a barometric altimeter

indication of 25,000 feet and flight level 255 is an indication of

25,500 feet. ;)

---


IFR
---
180^ to 360^ 0^ to 179^
Altitude Altitude
in Feet in Feet
2000 1000
4000 3000
6000 5000
8000 7000
10000 9000
etc. etc.

At or Above FL 290
------------------
IFR
---
180^ to 360^ 0^ to 179^
FL's FL's
Feet Feet
310 290
350 330
390 370
430 410
etc. etc.

Ledsen men har inte orkat att översätta då jag städar mitt rum :D

---
http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/5590143607.jpg

tjalle 2003-08-05 15:34

Citat:

quote:Tidigare skrev Kvarne
Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vad ATC'n menar med
"Flight level"

Tex så säger den ibland "Maintain FL240"
Vad menas?
FL240 = Flyg-höjd 24.000 fot, mao ATC:n menar att man skall bibehålla flyg-höjden 24.000 fot.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9376080406.gif
http://members.chello.se/tjalle/

Trigger 2003-08-05 15:36

Det är precis som Tjalle säger. Det är din flyghöjd. FL= Flight level.



Mvh:Trigger
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/1707214226.jpg
http://medlem.spray.se/farjestad5

Kvarne 2003-08-05 16:01

Jag må ha utryckt mig lite klantigt, det var själva översättningen jag ville åt....

Tack alla! :D:)

Mvh: Kvarne
--------------------
http://msts.e-buzz.net/forum/attachments/4087225526.JPG
6666 *Sthlms 6igaste buss*(Scania CR112 H10)

DV12 2003-08-05 20:51

Nu skall jag själv snart få FS 2004, och vad jag har hört så är gps:n lite annorlunda än i 2002. Om någon kan förklara vad det är som är annorlunda och svårare får den gärna göra det.

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3379162745.gif
/Johan

emges 2003-08-06 04:38

Tänk på att höjdmätaren måste stå på 1012 hPa eller 29.92 inHg, dvs standardtryck, då du får höjd i FL. Då man passerar transition altitude (övergångshöjden) 18000 fot byter man alltid från standardtryck till lokalt tryck eller tvärt om.

Anledningen till att det är så är att det är säkrare om alla använder samma tryck på sina höjdmätare vid längre flygningar. Den verkliga höjden stämmer ju dock inte då men å andra sidan är 18000 fot tillräckligt högt för att inte marken skall komma ivägen oavsett vilket tryck som råder lokalt. Höjdseparationen mellan flygplanen förblir dock densamma oavsett tryck eftersom alla där använder samma tryck. Det är bara vid start och landning som man behöver exakt höjd och därmed det lokala trycket.

I FS2002 fick jag flera avbrutna IFR-flygningar pga att jag inte ändrade till standardtryck så jag har lärt mig detta den hårda vägen.;)

/Mats
http://msts.e-buzz.net/da.gif

DV12 2003-08-06 10:55

Och hur byter man tryck då?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3379162745.gif
/Johan

tjalle 2003-08-06 11:50

Hej.

I FS 2004 så trycker man på tangenten B

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9376080406.gif
http://members.chello.se/tjalle/

TheKnight 2003-08-06 17:06

Eller vrida på den lilla ratten vid altimeter-mätaren, upp eller ner.

//Peter

DV12 2003-08-07 13:50

Och hur vet man vilka tryck som råder vid olika höjder så man kan ställa in rätt?

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3379162745.gif
/Johan

TheKnight 2003-08-07 14:01

Vid flygplatser meddelar antingen kontrolltornet eller ATIS det genom att säga "altitude xxxx". Men som Mats säger, vid transition altitude ställer man in standardtrycket, som man får lära sig helt enkelt. :)

Edit: Standardtrycket är alltså 1012 hPa (europeisk standard) eller 29.92 inHg (amerikanskt).

//Peter

DV12 2003-08-07 21:02

Alltså jag vill inte verka korkad.... men, skulle nån kunna förklara det här med tryck hit och dit lite grundligare har inte fattat det riktigt?[:I]:)

http://www.e-buzz.net/forum/attachments/3379162745.gif
/Johan

TheKnight 2003-08-07 22:30

Hihi, det är lugnt, det är svårt att lära sig flyga "korrekt", även i simulator.

I en "vanlig" cockpit kan intrumenten se ut så här:

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2643221609.jpg

I en modernare cockpit är instrumenten utbyta mot dataskärmar (s.k. glass cockpit) och ser ut som liknande:

http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/9215221711.jpg

På båda bilderna är:

1. - Ratten man vrider på för att ändra altitude pressure (tryck)
2. - Mätaren som visar inställd "tryck"

När ATIS (en automatisk vädertjänst vid nästan varje flygplats) eller en flygledare säger "current altitude 3009" (eller bara "altitude 3009") till exempel, ändrar du på ratten (1) + eller - för att ställa in rätt tryck (2). Kontrolltornet säger det som 4 siffror på raken, men det är egentligen en punkt (eller komma, beroende på vilket land man kommer ifrån :)) emellan sifforna. 3009 är alltså "30.09".
Du kanske ser att glass cockpit även har tryck-visare på själva höjdmätaren, 2 stycken t.o.m.? Den vänstra visar MB (milibar) och är europeiskt. Den till höger, IN HG, är amerikanskt (och används i FS2004) och mäter tryck per tum istället. Och eftersom den amerikanska är den som är intressant kollar vi på (2) för att se inställd tryck. (står 29.92 på bilden)

Lite rörigt, och alldeles för små bilder (ursäkta!! [B)]) men... ajja, kanske hjälpte lite? Lite, lite, lite?

//Peter

emges 2003-08-08 06:19

Lite utförligare om tryck:):

Man kan säga att lufttrycket är hur mycket en pelare med luft väger ovanför ditt huvud upp till där atmosfären slutar. Ju högre upp du kommer desto mindre luft blir det ovanför dig och trycket blir då allt lägre. Man kan beräkna detta ganska exakt. För varje 8 meter upp i atmosfären du är så sjunker trycket med 1 hPa.

Det är detta som gör att höjdmätaren fungerar. En höjdmätare är egentligen en helt vanlig barometer. Skillnaden är att höjdmätaren visar tryckskillnaden mellan marken och utanför planet. Skalan är satt i fot (26 fot per hPa) för att den skall vara lätt att läsa av.

Problemet som uppstår är att lufttrycket varierar pga vädret. Vid högtryck så är trycket högre och vid lågtryck lägre. Det är därför som man måste ställa in lufttrycket på marken direkt på mätaren. Detta kan man ju dock inte mäta inne i planet så det måste man få reda på via radion från flygledaren.

Då man använder FL så har man bestämt att ett visst standardtryck skall gälla över en viss höjd. Detta helt oberoende av högtryck och lågtryck i vädret. Man struntar helt enkelt i vädret och säger att här råder standardtryck 1012 hPa vid marken. Mätaren visar då inte den verkliga höjden utan en ungefärlig (beroende på vädret). Detta fungerar eftersom alla använder samma inställning där uppe. Däremot fungerar det inte då man skall landa eller starta för då måste man ju veta exakt höjd. Det är lite tråkigt att upptäcka att landningsbanan är 10 fot från hjulen då mätaren visar 1000 fot;).

Alltså:

* ovanför 18000 fot så ställer man in 1012 hPa.

* under 18000 fot så ställer man in det verkliga lufttrycket som man får från flygledaren.

En annan sak som är viktig att tänka på angående tryck och höjd är då man flyger från högtryck till lågtryck. Eftersom trycket då successivt sjunker så kommer höjdmätaren att visa en allt högre höjd än den verkliga. Om det är långt emellan väderstationerna så har man ingen möjlighet att korrigera felet. En normal skillnad mellan lågtryck och högtryck kan vara över 50 hPa vilket blir över 1000 fot. Är det lite bergigt kan det vara en ganska otrevlig upplevelse[:X].


/Mats
http://msts.e-buzz.net/da.gif


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009