Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   Off-topic (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Törs man åka pendeltågen nu??? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=7867)

Byggare Bob 2004-09-24 06:44

Törs man åka pendeltågen nu???
 
Enligt en artikel i DN den 21/9 så har Citypendelns X420 mer kända som "olympiatågen" fått problem med dörrar som har varit öppna under färd... [:X]Törs man åka pendeltåg??? Skylten "Luta Er ej mot dörren" gör verkligen skäl för namnet...
Se artikeln här:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=1

niofem 2004-09-24 19:31

Skandal! Inte nog med att resenärerna som betalar 600 kronor per månad tvingas åka i gamla sketna tyska tåg som lanserades under München 1972 (!) - nu verkar de hålla lika bra (dålig?) kvalitet som de är okomfortabla att åka. Dörrarna är man tvungen att öppna själv också.
Varför man köper in bliigt skräp har jag aldrig förstått, visst, de nya X60-tågen är inte klara än, men ändå. All skam åt SL, som staten årligen pumpar in miljoner i. Miljoner som kan använads bättre på annat håll.

Och hur gick det med biltullarna...? :D

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif
/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Rc1166 2004-09-24 22:21

Nja det är väl så att X420 trots all funkat bra. Ett par incidenter har gjort att man tagit alla vagnar ur trafik för en kontroll av dörrarna.
Däremot så är hanteringen av uppköp av hårdvaran för ett (förhoppningsvis helt inställt) försök med biltullar uppskjutet.

Kenny
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif

Rc1166 2004-09-24 22:50

För att fortsätta på mitt tidigare inlägg. Sossarna i Stockholm hade bland sina vallöften att det inte skulle bli biltullar i Stockholm, att sedan en tung gube (även numera godsägare i Södermanland) satte sig på en ganska snygg dam och tvingade henne att bryta ett vallöfte bara för att den tunge skulle få en regeringsöverenskommelse med en kille från norrbotten är ju knappast demokratiskt.
För några månader sedan var det någon av dagstidningar som hade kollat hur vår riksdagsrepresentation fungerade, det visade sig att trots att den stora mängden av det svenska folket bor i några större städer så är våra demokratiskt väljda representanter nästan uteslutande från landsbygden.
Att då de nödvändiga slantarna hellre investeras i några konstiga järnvägsbyggen i norrland än att bygga bort de sedan länge kända problemen söder om Cst är ju givet. Guben ifåga åker ju i alla fall lima.

Kenny
http://msts.e-buzz.net/stw/images/st2004/st4_strip7.gif

niofem 2004-09-26 21:27

...och det lilla släkte som bor ute i skogen och som tycker att alla ska cykla till jobbet, de som knappt 4 av hundra tycker har något sans över huvud taget, har plötsligt fått en massa att säga till om.

____________________
http://www.e-buzz.net/forum/attachments/5496617.gif
/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Pson 2004-09-29 17:02

Ni Stockholmare klagar över att betala 600:- i månaden för ett månadskort - tycker ni verkligen det är dyrt? I Östergötland och många andra ställen därtill får punga ut med närmare 50% mer för motsvarande kort.

Kanske kan det vara värt en slant extra för att slippa era risiga X1 - men ändå. [8D]

Med vänliga hälsningar Pson

http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg

Byggare Bob 2004-10-04 18:50

Citat:

quote:Tidigare skrev Pson

Ni Stockholmare klagar över att betala 600:- i månaden för ett månadskort - tycker ni verkligen det är dyrt? I Östergötland och många andra ställen därtill får punga ut med närmare 50% mer för motsvarande kort.

Kanske kan det vara värt en slant extra för att slippa era risiga X1 - men ändå. [8D]

Med vänliga hälsningar Pson

Nu är det ju såhär att 600:- kan vara mycket pengar per månad, för den som åker korta sträckor, t ex i tunnelbanan. Skulle vara bättre som Stockholms spårvägar hade en gång i tiden (före 1973)med ett innerstadskort och förortskort med olika avgift, beroende på hur många zoner man åker i, nu får du betala 600 oavsett om du åker en hållplats eller över hela länet...
Angående X1, så håller de mycket bättre kvalite än X420.


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/4134003350.jpg
Byggare Bob
"Vem är General Failure och varför läser han min hårddisk?" - Steven Wright


Pson 2004-10-04 18:59

I Östergötland har vi förvisso olika typer av kort, exempelvis tätortskort, men prislappen hamnar ungefär på samma nivå som era månadskort. Den som bara skall åka en kortare bit gör kanske klokare i en promenad eller en cykeltur - själv cyklar jag 1,5 mil om dagen fram och tillbaka till skolan. :D


Med vänliga hälsningar Pson

http://msts.e-buzz.net/forum/attachm...2549190057.jpg

Byggare Bob 2004-10-04 19:40

Ja, cykla är ju bra, och fler och fler stockholmare gör det också, men jag tycker fortfarnade att 600:- för ett månadskort i kombination med inhyrda tyska pendeltåg (för att inte tala om danskvagnar och X9:or[:X])är en dålig lösning...

Orsaken att X60 blivit försenat och kommer först 2005 till Stockholm, är ju dessutom att samtliga plattformar inom pendeltågsnätet måste höjas(ett arbete som nyligen har påbörjats) samt att X60 enligt rykten från början inte hade de accelerationsegenskaper som krävdes, för att kunna hålla tidatbellen...

Rojje 2004-10-04 20:01

Citat:

quote:Tidigare skrev Byggare Bob


Orsaken att X60 blivit försenat och kommer först 2005 till Stockholm, är ju dessutom att samtliga plattformar inom pendeltågsnätet måste höjas(ett arbete som nyligen har påbörjats)
Det stämmer inte att dom måste höjas, däremot måste Banverket justera dom plattformar som har sjunkit under åren så att dom får den höjd dom skall ha enligt ursrungsritningarna, inget annat.


http://www.e-buzz.net/forum/attachments2/2571184559.gif
Roger

Byggare Bob 2004-10-05 05:53

Ja, jag har alltid tyckt det varit lite svajigt vid Stockholm C (man går ca 10 cm uppåt när man sedan skall ner för trapporna t ex).:D
Tack för den komplettererande informationen...


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009