Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   angående export... (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9409)

Arre 2005-07-18 10:06

angående export...
 
..har jag upptäckt att när jag bytte dator så kommer inget in i Trainz längre.
Jag hade gjort coop forum och exporterat tetxure och Im filen.
Hade även gjort en config och tjuvkollat lite på Deskgrunts Ikea building.
Jag skrev allt han hade fast med mina saker.
Vet någon vad detta kan bero på.
Eller är det bara tillfällighet?

Arre 2005-07-18 11:50

Jag har följt många olika tips och guider och annat men kan ändå inte få i n det i Trainz.
Kan det bero på något i "Configure Trainz" tros?
Eller så sparar jag mina saker på fel ställe.
Exemplet är från min coop forum affär

Mazz 2005-07-18 12:01

En helt oinitierad, men glad kommentar från en som inte håller på så mycke me TRS... :)


I filen "config.txt" och raderna username och descriptil, där det sen står Coop forum...

Värdet "Coop forum" har i din fil bara "fnuttar" i början men inte i slutet... Är det korrekt?

Förlåt om jag tassar in på områden jag inte känner till, men det såg lite konstigt ut... :)

Arre 2005-07-18 12:04

Tack för tipset mazz men det ändrade tyvärr inget:(

Bengan 2005-07-18 13:28

Hur blir det om du slopar mappen affärer och lägger mappen Coop forum direkt under scenery.

Bengan.

leoj 2005-07-18 15:45

det som bengan skriver är rätt, du kan inte ha två mappar i scenery mappen. du ska bara ha en (annars så kommer det aldrig att fungera om du inte lägger en konfig fil i den första mappen)

sedan vet jag inte hur mycket den gillar att ha ett två ordigt asset-filename (som inte är ihopskrivet)

för utc så ser en config fil ut så här:
Citat:

kuid <KUID:63124:20001>
kind Scenery
type Buildnings
region Sweden
obsolete-table {
}
description Swedish transformer buildning
trainz-build 1.3
category-class WS
category-region-0 SE
category-era-0 1960s
category-era-1 1970s
category-era-2 1980s
category-era-3 1990s
category-era-4 2000s
category-era-5 2010s
asset-filename transformatorhus
username Swedish transformer buildning
author Joel Martinsson
contact-email klodjuret@hotmail.com

Arre 2005-07-18 20:51

Hej
Det fungerar ändå inte:o
Trainz build;är det den jag har som jag ska skriva?

Arre 2005-07-19 11:19

Hej
Jag undrar varför det kommer fram ett meddelande där det står "ignoring mesh,missing asset for cylinder02"=(nåt sånt)
Kan det vara något?

MatsH 2005-07-19 12:02

Hej!
Jag skulle tro det beror på att du inte satt textur på det objektet. Alla objekt måste ha textur för att kunna exporteras, annars ignoreras dom.

Hoppas att det hjälper något.
mvh .... Mats

Arre 2005-07-19 12:29

Hej
Felmeddelandet kom inte (tack!)
men det kommer ändå inte in i Trainz.
Jag tror att jag skickar över filen till någon och låter den exportera och testa.
Fungerar det för den och inte för mig är det mitt spel det är fel på.
annars kanske jag bara har glömt något

Arre 2005-07-20 10:30

Någon som kan tänka sej att testa med min fil.
Den som hjälper mig skriver jag i Descriptionen

Arre 2005-07-20 11:59

Hej
Jag byggde ett antal reklamskyltar på den gamla datorn vilket nu kommer in!
Men den är vit och jag har inte bytt namn på texturen!
Någon som vet varför?

Arre 2005-07-20 18:53

Här är en bild på den
Det blir även fel när man roterar,flyttar och sätter ut den.
När man sätter ut den kommer den en bit ifrån där man trycker och när man roterar snurrar den inte runt sej själv utan i en cirkel

LLJ 2005-07-21 08:02

Hej.

Ser ut som du saknar en bildfil som texture filen refererar till, då brukar objekten bli vita.

/Lars

Deskgrunt 2005-07-21 08:24

Det där att den roterar i en cirkel och inte sätts ut på rätt ställe beror helt enkelt på att du inte har modellen centrerad til 0,0 i gMax.

Det är alltså inget fel men kan ju vara en bra regel att alltid centera i gMax för enklare rotering/flyttning i TRS.

Men inget att skämmas över, många rutinerade byggare verkar göra det felet :)

Förresten, LLJ på forumet? Det var inte igår ;)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:58.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009