Svenska 3D-Tåg - Forum

Svenska 3D-Tåg - Forum (http://www.e-buzz.se/forum/index.php)
-   3D-design - Trainz (http://www.e-buzz.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Gmax: lägga till :Cull på 250 pointers för LOD? (http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=9965)

Deskgrunt 2005-10-11 18:47

Gmax: lägga till :Cull på 250 pointers för LOD?
 
Håller på och trixa med LOD på mitt lagerhus och kom nu på att man måste lägga till :Cull till alla attachment-points för att dessa skall kunna styras med LOD...

Så nu är frågan: Hur gör man detta automatiskt för 250 points utan att behöva manuellt döpa om alla? :o

Jag brukar använda array för att sätta ut dem men dessa är redan placerade rätt och antar att array ändå döper dem a.goods01:Cull, a.goods01:Cull02, osv?

HILFE!

Tomas 2005-10-11 19:12

ehm, var har du fått detta ifrån att :Cull måste finnas på alla?

/Tomas

Deskgrunt 2005-10-11 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av Tomas
ehm, var har du fått detta ifrån att :Cull måste finnas på alla?

/Tomas

Såvitt jag förstår så måste de attachments man vill kunna ta bort med LOD's attachmentCutOff ha :Cull i namnet?

Jag har alltså 250 produkter som visas och vill med LOD ta bort dessa vid 30% eller liknande.
Testade på några stycken och de som har :Cull i namnet tas bort men inte de övriga.

EDIT: provade även att "fuska" med att helt enkelt ta bort alla pointers i _low im-filen men det gillar inte TRS tydligen.

Det står ju faktiskt även i ert eget dokument här att man skall ha :Cull på alla som skall styras med LOD:
http://217.197.57.186/stw/STW_Tutorial_LOD.html

Tomas 2005-10-11 21:40

jaha då är jag med, har nog inte använt det där på mina modeller med LOD. Men det är väl bara för dig att lägga till :Cull på allt, har inget tips på om det går att automatisera.

/Tomas

LLJ 2005-10-12 11:27

Hej.

Fråga: Varför behöver du ta bort attachment points?
De tar ju ingen tid att rita ut då de inte har någon texture.

/Lars, nyss hemkommen från usa.

Deskgrunt 2005-10-12 18:43

1 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av LLJ
Hej.

Fråga: Varför behöver du ta bort attachment points?
De tar ju ingen tid att rita ut då de inte har någon texture.

/Lars, nyss hemkommen från usa.

Verkar som vi alla pratar runt varandra i denna tråd :D

Lars, tack för svaret och välkommen tillbaka! Hoppas du är utvilad för nya tag i TRS2006 och nya dumma frågor! :D

Alltså, orsaken är inte att jag vill ta bort punkterna i sig utan produkterna som bifogas dessa. Använder alltså LOD dels för att minska polysarna på byggnaden och dels ta bort produkter och deras polys. Tycker det verkar som en bra ide.

Kan nämna med att många produkter togs bort automatiskt vid ett visst avstånd i TRS2004 (som mindre pallar osv), detta görs dock inte TRS2006.

Har i vilket fall fått detta att funka nu, fullversionen av lagerhuset är 358 polys, LOD2 är 146 och produkterna försvinner nånstans däremellan. Måste bara finjustera det hela.
Ett problem är dock att just denna byggnad är väldigt långsmal så LOD kickar in olika beroende på vilken vinkel man tittar ifrån.

Sen har jag även gjort min första nattbelysning av interiören som faktiskt blev skapligt bara man höjer planen i nattmodellen något så man inte får flicker.

Något jag även skulle vilja göra är belysta "koner" ner mot lastkajen av lampor men ingen aning hur man gör det.

Carlj 2005-10-16 12:29

jag tror att du menar det här:
(se sida 14 CCG)
mesh-table {
default {
mesh sign.im
auto-create 1
effects {
0
{
kind corona
att a.1 attachmentpoint
texture-kuid <KUID:-3:10112> färg
object-size 0.05 storlek
frequency 1 frekvens
directional 0 Inte endast i -Z riktningen
}
}
}
}

Deskgrunt 2005-10-16 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Carlj
jag tror att du menar det här:
(se sida 14 CCG)
mesh-table {
default {
mesh sign.im
auto-create 1
effects {
0
{
kind corona
att a.1 attachmentpoint
texture-kuid <KUID:-3:10112> färg
object-size 0.05 storlek
frequency 1 frekvens
directional 0 Inte endast i -Z riktningen
}
}
}
}

Tack för tipset men det var inte riktigt Corona jag menade. :)

Tänkte mera den nightmesh som exempelvis vägbelysningar har med en lysande "kon". Har inte haft tid att kolla mer på det.


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:16.

Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009