Spännande utbyggnad av Utopiabanan pågår...
Jag hade inte planerat någon större utbyggnad nu egentligen utan mer försöka koncentrera mig på att snygga till och färdigställa, eftersom jag tycker att den nuvarande storleken faktiskt räcker. Men Modula City-staden blev för svår att motstå eftersom jag nu kunde få en helt färdig storstad införlivad, där jag tänker bygga en stor station med rangerbangård, utlastningshamn för nya koppargruvan till pråmtrafik, hamn för tågfärjor och passagerartrafik, mm.
Modula City var den första rutten jag sett som hade just en storstad och som till skillnad från många andra paywarerutter ligger på ungefär samma nivå i förhållande till havsytan som Utopia, skillnaden är bara c:a 10 meter. Eftersom båda rutterna ligger på var sin sida om vattnet måste den ena få en höjdjusterad strandlinje och det får bli Modula, eftersom den rutten bara är hälften så stor som Utopia.
Ett annat skäl är att där i motsats till Utopia inte finns slussar och annat som också hade fått byggas om.
Sammanslagningen tog lite tid eftersom Utopia har drygt 160bbs och Modula drygt 70 så nu är rutten på +230bbs. Enda problemet som har uppstått är att det saknas en del texturer på Modula efter sammanslagningen. Jag trodde först att det blivit något fel, men inser att den inbyggda begränsningen på 150 aktiva texturer stoppat textureringen av Modulas egna texturer eftersom jag tydligen redan använt hela antalet i Utopia.
Jag undrar därför om någon kan tipsa om var man hittar alla texturerna för att kunna ta bort dem som man inte vill ha kvar och bara använda de bästa.
Alternativet får annars bli att köra med Utopiatexturer även i Modula och missa alla godbitar som finns inlagda men nu är spärrade. Eller kan det rent av finnas möjlighet att ta bort 150-spärren?
Jag har placerat ut lite landtungor och öar i havet med kommande brospann så att både tåg och snabbspårvagnar kan kan trafikera hela nya rutten. Dessutom skall det bli en omfattande färjetrafik mellan de olika hamnarna på lite sikt. Hösten och vintern känns redan helt uppbokad.
Den sammanslagna rutten laddar fint och verkar heller inte särskilt FPS-krävande. Nackdelen som jag ser med för stora rutter är att det är otroligt tidskrävande att förbättra och höja standard och detaljrikedom med många baseboards, det blir nästan övermäktigt att till exempel byta ut 2000 standardväxlar mot animerade för att bara inte tala om alla träd och jag vet inte vad.
När man tittar lite närmare på t.ex. Marias Pass så ser man också att på de långa linjesträckorna så är det ganska spartanskt med objekt och detaljer och det är inte svårt att förstå varför.
Det går nu att köra spårvagn direkt från Utopia Centrum till Modula City dit Alistar redan anlänt med den fina gamla tyska spårvagnen som jag gillar mer än Modulas modernare skapelser och i hastigheten började han köra vänstertrafik och spårade ur i någon form av inlagd spärr mot fel körriktning. Allt är precis som vanligt...
Även den vanliga tågtrafiken har fått en egen linje som till stora delar går parallellt med snabbspårvgnen så det kan bli lite kappkörning tåg/spårvagn.
Det kommer att dröja innan allt blir presentabelt men jag har dragit en provisorisk anslutning mellan banorna för att få lite avkopplande körning mellan det intensiva byggandet så det blir ett par bilder på nakna baseboards idag...
Håkan