Visa ett inlägg
Gammal 2002-06-05, 02:38   #6
Southpole
Member

Reg.datum: Dec 2001
Standard

I ett par andra länder så finns en lösning som hindrar folk från att gå ner på spåret. Glasväggar med dörrar. Men en sån investering är nog på tok för dyr.

En annan sak är förarnas påverkan av det som sker. Jag pratade med en klasskamrat som kör extra på, framförallt röda och gröna linjen och han sa följande:

- Personer som är tar självmord ställer sig sällan i början av perongen utan i mitten, där en större del människor kan se vad som sker. Eventuellt för att skapa uppmärksamhet. Tar man livet framför en tunnelbana så vill man säga nåt med handlingen.

- Blå linjen är mest drabbad.

- Om någon skulle hamna under tåget raporterar föraren till ledningscentralen via kommunikationssystemet, som samtliga tåg hör; "Person under tåg" och geografik plats. Innom 10-15 min skall ledningscentral vara på plats, polis och sjukvård. Stationen, töms stängs och resterande linjen ersätts ofta med buss.

- Krishantering finns på SL internt.

- Det är långt ifrån bara självmord som sker. Spårarbetare, klottrare i tunnlarna och knarkare som söker sig till bergvärmen under vintern hör också till offren.

Tja, det här var lite kuriosa om ett ämne som faktiskt tyvärr är ganska vanligt men som det sällan talas om.

Rogge: Som Du säger, om folkets beteende gemtemot alkohol och droger skulle förändras så skulle nog i statistiken se betydligt ljusare ut på de flesta områden. Hinder för folk att överhuvudtaget komma i närheten av spårområdet skulle kanske vara ett alternativ - ett dyrt alternativ

Trigger: Sl har ju idag både tågvärdar och väktare, plus en speciell rotel inom polisen som logiskt nog heter Tunnelbanepolisen. Vad den roteln utgör för funktion har jag dock ingen aning om.

Ziqane: Jag har också för mig att det är förbjudet med droger av alla de slag. (Rökning, Drickande och Pundande) Men hur funkar det egentligen? Går det någonsin att få bukt med problemet.

Southpole besöker inte forumet just nu