Citat:
Ursprungligen postat av alexfaldt
Hört talas om den fria marknaden?
Vad tror du påslaget från tillverkare till detaljhandel är? När en tröja som kostat 750:- plötsligt kan reas ut för 299:-? Trots rean görs knappast någon förlust, snarare fortfarande en rejäl vinst jämfört med inköpspris.
Men, vi kanske skulle göra som i gamla sovjet: införa planekonomi! Det var bättre för.....
"....ty Internationalen oss alla lycka bär......upp till kamp......"
|
Oops ....

Detta måste vara ett av de mest idiotiska inlägg jag läst. Att svara någon som är irriterad på vad som vanligtvis brukar gå under benämningen "Svartabörs-hajar" med att det handlar om "Den fria marknaden" och att alternativet tydligen är kommunistisk planekonomi. Väldigt nyanserat.
Den fria marknaden är väl egenligen inte så "fri", utan regleras av diverse lagar och bestämmelser. Momsinbetalning, F-skattsedel, arbetsgivaravgifter mm brukar väl krävas för att kunna driva ett företag. Jag tror faktiskt inte att den svarta börsen räknas till den fria marknaden
Slash2: Jag förstår precis vad du menar. Om man inte är intresserad av att gå på en konsert så borde man kunna låta bli att köpa biljetter och istället låta någon annan få dom. Tråkigt nog så kommer det alltid att finnas sådana människor som hela tiden försöker sko sig på andra. Det enda man kan hoppas på är väl att dom själva kommer att drabbas av samma sak när det väl kommer något dom faktiskt vill se.
Tyvärr så tror jag inte att det finns något system för att helt eliminera sådant beteende, även om vissa försök har gjorts. Till exempel så brukar man inte få köpa mer än max 5 biljetter. Sist jag köpte konsertbiljett på Ticnet så var jag dessutom tvungen att ange kortnumret på det kort jag tänkt betala biljetterna med när jag sedan hämtade ut dom.
Ett tips är att kolla på ticnet lite då och då eftersom bokade biljetter inte alltid hämtas ut och att dom då åter kommer upp för försäljning.
Hoppas att du får tag på en biljett. Har själv sett Metallica en gång och det var röj från början till slut.
mvh .... Mats