Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Hmm nu ska jag låta det vara osagt! Är till 99% säker att man måste göra samma procedur oavsett hytt. Ska ta reda på hur det verkligen är, men jag tror inte det är någon skillnad. Du måste nyckla ur för att "väcka" övriga vagnar i tåget och få igång alla multipelsignaler och liknande.
Mekaniska ihopkopplingen får du alltid när du kopplar ihop, och eldelen åker också ut. Men den startar nog inte WTB:n förrän du "startat om" tåget/hytten. Kanske räcker med att logga ut från displayen för att man ska få igång allt, har aldrig provat det. Får ta och testa på fredag när jag är tillbaka från semestern!
EDIT: Har vart med och koppla i kurva en gång... Krävdes 3 man för att få till det.
|
Det vore ju bra om du har tillfälle att prova några olika scenario.
Om du t.ex. kopplar en vagn mot en annan vagn sitter du ju normalt i ledarhytten i den vagn du kör. Efter kopplingen är det knappast troligt att du ska köra från samma hytt mer. Alltså nycklar du ifrån och går till den hytt du ska köra från härnäst där du nycklar i igen eller också nycklar du ifrån och går och gör något annat.
Vid isärkoppling blir det ju något annat. Då måste du sätta dig i en hytt som är kopplad mot en annan vagn och nyckla i. Efter att ha loggat på kopplar du isär via datorn. Efter det är det ju troligt att du går till andra änden av vagnen/tåget och nycklar i i den hytt du ska köra ifrån varför du nycklar ifrån och lämnar hytten du senast kört från eller så nycklar du ifrån och lämnar vagnen där den är (någon annan ska nyckla i i en annan blivande ledarhytt).
Manuell isärkoppling ska vi inte gå in på, då kanske någon får för sig att prova IRL. (Hm, kul idé, man kanske skulle sätta på sig varselvästen och gå ut och jä--as lite....)
Och bara en hytt i tåget får var aktiv!
//Lars S