Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Ett problem man lär ha haft när X10P kom till RB var att man kunde ha två hytter aktiva samtidigt efter hopkoppling. Vagnarna gick därför på dispens från dåvarande Järnvägsinspektionen en tid tills man löst problemet.
Men prova gärna olika scenario när du får en chans. Ju mer realistiskt modell desto bättre (men vissa saker måste ju förbli dolda!).
EDIT: En tanke som slår mig är att på GS M21 kunde en hytt i V2 bara var aktiv i 30 sekunder och med begränsad funktionalitet, tillräckligt för att tillåta isärkoppling. Därefter "dog" hytten. Tyvärr ledde otillräcklig kunskap om detta plus bristande kunskap om vagnens bromsystem och funktion i övrigt till den svåra olyckan vid Vasaplatsen i början på 90-talet där ett tvåvagnars M21-tåg okontollerat skenade baklänges och ställde till ett mindre helvete med flera döda och stora materiella skador.
Det bästa är att man vet vad man håller på med..... Ska man testa ska det vara på plant spår.....
//Lars S
|
C20 är ju så pass bra byggd att det inte går att ha två hytter aktiverade samtidigt. Mao slipper man det problemet med flera aktiva hytter, och den otäcka grejjen som skedde med M21orna.
Tänkte ha med mig en extra gubbe ut så att vi är två som provar, då slipper man stå ensam om nåt händer, haha. Nädå skämt åsido. Bättre att va två som provar, då kan man bolla lite idéer med varandra. Och hela Nyboda är ju så gott som plant.
David: Inga problem! Hjälper gärna till med det här!