Ämne: RS utilities!
Visa ett inlägg
Gammal 2008-03-09, 13:01   #2
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Som vi alla vet så är det ett elände att göra alla mappar som behövs innan man gör sin egen Blueprint som sedan kan användas för att göra rutterna. Det har skrivits spaltmetrar om detta på olika forum. RS_Tools (The Missing Bits) kallar jag i fortsättningen för RS_Tools och där kan du göra detta på 3 minuter utan några som helst problem. Följ stegen här nedan. Jag tar för givet att ni har installerat programmet på rätt sätt och talat om var ni har Path för KRS.

0. Starta RS_Tools
1. klicka på Tools i menyn.
2. Klicka på 'Set up Developer Folder'.
3. Skriv i erat namn och klicka på OK. jag kallar denna för Sweden så att jag får allt svenskt i samma mapp.

4. klicka på Tools i Menyn.
5. Klicka på "Set Up Sub Folders"
6. Skriv i Namnet på undermappen. Jag kallar min för Malung eftersom jag vill göra en enkel rutt som startar i just Malung. Klicka på OK.

Klart!! Vi har nu en folder och sub folder som fungerar och som har alla undermappar som behövs.

Vi behöver nu göra en Blueprint, ritning, som talar om för KRS att vi ( i mitt fall) skall starta en rutt på samma latitud och longitud som Malung ligger i. jag har använt Google Earth för att ta reda på rätt koordianter. Kom ihåg att ändra i Google earth Options så att den visar DECIMAL DEGREES. Tillbaks till RS_Tools:

7. I menyn Easy Blueprints väljer du "Route Template"
8. Ett fönster öppnas och du skall välja vilken folder du vill ha den i. Jag väljer i detta exempel 'Sweden' och undermappen "Malung" och till sist väljer jag undermappen "TemplateRoutes" som RS_Tools helt automatisk gjort åt oss. Klicka på "Confirm".
9. Nytt fönster öppnas där du skriver i namnet på din Route Template, longitude och Latitude. Mitt namn blir mlg-vo som betyder Malung till Vansbro. Det är den sträckan jag vill bygga. Avsluta med att klicka på knappen "Make Blueprint".

GRATTIS. Vi har nu i detta exempel gjort en ritning och hela mappstrukturen på 9 lätta punkter. Denna procedur tog förut timmar där jag slet mitt hår för att få allt att fungera.

Vi har ingen ny rutt än så länge utan denna ritning finns nu och kan sedan användas om och om igen för att starta nya rutter från denna Position.

To be continued.....

Senast redigerad av Pursche den 2008-03-09 klockan 13:11.
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat