Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Folk på forumet tänker fel med kommentarerna. Ni tänker att ni ger kommentarer när ni ser en bild som ”ojoj, vilken kanonbild!”, men det är fel tänkt! Det är ju bättre att ge kommentarer och konstruktiv kritik till personer vars bilder inte är helt perfekta än, så att dom kan bli bättre. Många bra fotografer på forumet leverarar kanonbilder väldigt ofta, och dom vet att dom är duktiga fotografer, så därför kan man ju ge en kommentar med lite tips till en nybörjare, som är osäker på hur han/hon ska göra för att få en bra bild.
Jag säger inte att ni bara ska kommentera nybörjarbilder, men det är viktigare tycker jag än att en toppfotograf får 15 kommentarer med ”kanonbild”. Så kan ju en nybörjare få 2-3 med lite olika tips osv. Hur fasen ska vi nybörjare och amatörer kunna utvecklas om alla kommentarer kommer till dom som redan är väldigt duktiga? Visst, det förekommer att nybörjare också får kommentarer, men det är betydligt vanligare att experterna får det. Och detta har inget med om man är lokförare eller inte utan om man fotat länge eller inte särskilt länge.
Hela poängen med mitt inlägg är att det är bättre att ge en konstuktiv kommentar till en nybörjare lite då och då istället för att alltid ge dom som redan är duktiga! Även om nybörjarens bild är dålig, så kan ni skriva det (på ett milt sätt) och tipsa om vad han/hon kan göra bättre!
Tack för mig, over and out!
|
Detta svar skriver jag inte för att besvara eller tillrättavisa, inte heller argumentera, syftet är informera.
1. Under de senaste åren/året har det utkristalliserats att detta forum inte är ett "bli-bättre-fotograf-forum". Det konstaterades att de fanns andra, bättre arenor, för att utvecklas som fotograf. Ex.
fotosidan.se, din lokala fotoklubb (
RSF) med flera.
2. Det har tidigare varit diskussion om huruvida man kan ge konstruktiv bildkritik till medlemmarna på detta forum. Upprinnelsen var att alla inte vill ha kommentarer. Man var osäker på hur medlemmen skulle ta kritiken, om den var för avancerad eller för enkel. Resultatet av detta blev den mycket vettiga regeln att om man vill ha kritik på en bild, så får man be om det i inlägget. Andra försök som "Om bilden" testades för att just kunna ge mer konstruktiv kritik.
3. Det tar tid och energi att ge bra och konstruktiv kritik på en bild. I och med att detta forum primärt inte är ett bildkritiksforum har det lett till att medlemmarna inte ger så mycket kritik, i och med att man inte vill lägga den tiden.
Hoppas detta kan ge en större förståelse för problematiken på forumet. Men jag anser inte att ett forum blir färdigutvecklat, utan man kan mycket väl revidera det man tidigare kommit överrens om. Men den diskussionen bör
(SKALL) ske i ett öppet klimat där alla som diskuterar är ödmjuka och har förståelse för varandra.