Ämne: Pisstråden
Visa ett inlägg
Gammal 2009-03-15, 19:23   #13
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Robert Visa inlägg
Mitt electronkort går att betala med på dom flesta hemsidor. SJ's hemsida är nog den enda sidan jag har stött på där det inte går..
Hm, olika för olika banker. Men ifall du kan handla med ditt electron över nätet så går banken isåfall i godo för att du har teckning på kontot och då är det ditt ansvar att pengarna finns från kontot direkt vid registeringen vid kortköpet. Ett electron/maestro kort kräver onlineuppkoppling med banken för att fungera då pengarna dras/reserveras direkt vid köp. Eftersom att köp med Electron är en riskaffär för många handlare så har både bank och handel begränsat möjligheterna.

Finns två typer av personer med Electron/Maestrokort. Ungdomar är normalt den största skaran. Ännu ej kreditvärdiga men har konto och pengar på detta men kan ännu ej då de ej fyllt 18 få VISA eller MasterCard. Helt normalt enligt mig. Lite problem när det skall köpas biljett ombord på tågen dock för det går inte, då får man vackert hosta upp kontanter eller kliva av och köpa biljett till nästa tåg.

Kategori nummer 2. Personer, ej ungdomar som har denna korttyp är oftast inte kreditvärdiga p.g.a tidigare betalningsanmärkningar/skulder eller andra ekonomiska problem. Då höjs ett varningens finger.

Visa Ung är ett Electronkort vad jag vet. Enligt svensk lag (kan ha fel) får inte icke myndiga personer handla med kredit eller ingå sådana avtal.