Citat:
Ursprungligen postat av _gege
Tänk vad mycket skit "dagens ungdom" (hör dit jag själv också, dock inte till de som dricker sån här skit) är så kallat beroende av. Jag har druckigt Red Bull och liknande drycker vid ett flertal tillfällen, och ALDRIG känt mig det minsta uppiggad.
Red Bull och andra tillverkare drar enligt mig nytta av den överdrivna hets och stress som finns i dagens samhälle. Underförstått säger deras reklam "Nu behöver du som student inte ens äta mat längre! Drick bara en Red Bull så orkar du plugga ändå."
Vad blir nästa steg? Ska man hoppa över sömnen också? Alla ska hinna med så himla mycket på kortast möjliga tid, utan att ta hänsyn till hur kroppen egentligen mår. Allt handlar om att må bra för stunden, och klara tentan eller vad det nu kan vara.
Att dricka Red Bull för att bli pigg är som att plugga sista dagen för en tenta. Visst, man kanske klarar sig men om ett par dagar är kunskapen borta. Som ett flertal skribenter redan påpekat så är frukt och motion det enda rätta om man vill hålla sig pigg i det långa loppet.
Inför åldersgräns, ingen behöver Red Bull ändå.
|
Så är samhället tyvärr idag. Stress och hets är skapat av oss själva och vi som kunder. Kunder kräver snabb service och leverans på alla sätt, ett fel i det ledet och det blir irritation.
Red Bull och andra energidrycker löser bara kortvariga problem som t.ex. Simons väl beskrivna tillfälle. Frukt hinns tydligen inte med att äta, det skall vara i flytande form enligt målgruppen. Vilket så klart är en käpp i hjulet när det gäller val av produkt för bättre hälsa.