Visa ett inlägg
Gammal 2009-05-02, 22:33   #13
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Då ska vi se, lite att bena ut här...

Signal.sms är en konfigurationsfil, som i JBJ2-fallet adresserar en ljudfil för semafor. Tämligen ointressant eftersom inga semaforer finns i JBJ2, men är nog bra att ljudfilen finns.

Intressantare är då ljudkonfigurationsfilen "crossing.sms", som adresserar ljudfilerna "sig_swe.waw" och "sig_barriero.waw" samt "sig_barrierc.waw". Den förstnämnda är de fina svenska klockorna vid en plankorsning och de andra två gissar jag att det är ljudet av bommar som fälls/reses. Kolla så du har dessa filer i ruttens SOUND-folder och titta i sms-filerna så de har sin korresponderande ljudfil.

När det gäller signalsättning, så kan det vara lite lurigt. En signal "tittar" ju framför sig och letar efter korresponderande huvudsignal, om signalen innehåller en funktion som speglas av framförvarande signal. När du avslutar ett signalsättningspass, se till "att försegla" ditt pass med en temporär 2-sken huvudsignal i slutet, förslagsvis placerad mitt i spåret, så den inte tas för en permanent. Då är det ingen risk att t.ex en försignal saknar "sin" huvudsignal.

Sen fanns det ytterligare en sak man måste hålla reda på, för första-signalen in i rutten. Nu minns jag dock inte va tusan det va, mer än att det hade att göra med kosmetiska (i signalbegreppet kosmetisk) signaltyperna, om dessa var placerade som första signal in i rutten. Här måsta jag damma av mitt gråa minne dock, återkommer på den punkten.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat