Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-14, 19:20   #50
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag är nu färdig med Tornehamn. Som jag sagt tidigare så blir det inte lika detaljerat.

Det jag ändrat sen igår är att det är 2 spår istället för 4. Jag kom inte på en bra signallösning om man skulle ha 4 spår, så det blev två. Tåg som gör uppehåll får stanna och övriga tåg kan passera i 160. Jag har också ändrat förra stationens STH till 30km/h så att det stämmer överrens med skyltarna.

Lite info om Tornehamn..

En liten station med två spår. Förut var stationen byggd så att man tog sig mellan plattformarna via en obevakad järnvägsövergång. Men när tågen blev snabbare så insåg man att det inte längre skulle funka med en övergång, eftersom sträckan ändå var rätt livligt trafikerad i rusningstid och det var många som blev påkörda. För att öka säkerheten byggde man istället en undergång under järnvägen. Vilket sänkte antalet påkörda väldigt mycket.

Men sen kom ett nytt problem. Vissa orkade helt enkelt inte ta undergången och hoppade helt enkelt ner på spåren och gick rakt över. Självklart ökade antalet påkörda, och man beslutade att bygga ett staket mellan spåren, och i nutid är det nästan ingen som blir påkörd på denna station.

Det är få tåg som stannar på stationen. Det är just nu endast IC tåg med max 6 vagnar som kan stanna på stationen. Vanligtvis brukar IC tågen på banan ha 8 vagnar + lok, så därför går det specialtåg som gör uppehåll på alla stationer medens vissa tåg bara stannar på det större.

Kommentera gärna!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat