Visa ett inlägg
Gammal 2009-12-24, 21:31   #5
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Nu när övriga medlemmar av familjen är ute och omsätter julmiddagen passar jag på att svara på era problem.

Citat:
Ursprungligen postat av LokKalle Visa inlägg
God Jul Sven Olov!

Tack för att du vill hjälpa mig.

Du var mig en morgonpigg en på Julafton.
Enligt build som man kan se på spelet nere till höger så är det 38411.
Tog alltså hem update 38411-40040 fast då jag skulle installera den så kom jag inte längre än till det som bilderna visar.

Det är Julafton nu så det är ingen panik med problemlösningar: Ta det när det finns tid.

Hälsningar EDIT: Bild nr:2 nedan, sett upp i från och ned, hör inte till detta problem.
Kalle
LokKalle, jag hjälper gärna till om jag har ett bra svar som kanske kan lösa problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av X2an Visa inlägg
För mig, så funkade inte 38411:an för... ett fel som inte förklarar så mycket, hehe. Jag vill bara avråda dig, om du har build 38411, så UPPGRADERA INTE! Det förstörde mitt trainz, och nu står jag här nu. Med saknande grejor som jag hade tidigare. Tråkigt för mig, men jag vill nog säga det: Innan du har installerat så mycket, så då kan du patcha trainz, då har du inte så mycket att gå miste om, om felet som jag fick inträffar.
X2an, du ska inte avråda någon till att uppgradera bara för att du har ett problem. De flesta har inte detta problem. Men jag håller med dig om en sak som du nämner. Se till att allt fungerar som det ska med alla uppdateringar, innan du börjar att bygga.

En lösning till er båda, kanske. Det tar några timmar att utföra, men i gengäld så slipper ni allt strul i framtiden. Om ni inte vill avvara dessa timmar nu, så kommer ni att lägga ännu fler timmar i framtiden på frustration och negativ kreaktivitet.

Win XP och Win 7 strular sällan, men med Vista (speciellt Home versionen) finns det en sak man ska tänka på. Du måste köra installationen av Trainz och alla patchar i administrationsläge. Det är här som problemet oftast startar, om man inte har installerat i adminläge från början. Även om allt till synes fungerar som det ska, så blir det problem även om man ändrar till adminläge i efterhand, när man installerar patchen.

Om ni följer nedanstående punkter så tror jag att ska fungera för er också.
  1. Spara mappen ”local” (C:\Program\Auran\TS2009\local) till ett säkert ställe, på skrivbordet eller i ett usb-minne. Det är här allt material som ni installerat själv ligger. Och ert egna arbete i Surveyor.
  2. Avinstallera TS2009.
  3. Koppla från internet och inaktivera antivirusprogram.
  4. Installera TS2009 (admin läge) och uppgradera med rätt patch(ar).
  5. Anslut till interet igen och aktivera antivirusprogram.
  6. Importera (i CM2) ”local” mappen som du sparade undan. Du ska alltså inte kopiera mappen manuellt, utan du måste importera den från CM2.
Om det fortfarande inte fungerar?
Det finns dom som har tvingats göra ovanstående i ”felsäkert läge” (Vista Home). Prova detta som sista utväg.

Med vänlig hälsning och god fortsättning…

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat