Visa ett inlägg
Gammal 2010-01-25, 17:20   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Att göra sandballast i Photoshop är inte så svårt (beroende på verklighetsgrad) Den texturen som jag gjort till mina 1067/891/600mm spår till trainz (lika så STW-Tomas' spårs ballast vad jag kan se) så har jag gjort en ljus sandfärgad yta i Photoshop och sedan lagt på filtret Add Noise (vet ej vad det heter på svenska) och lekt runt med knapparna och reglagen lite. (Monochromatic bör vara ikryssad)
Rätt hyfsat resultat för att ta max 1 minut att fixa.

Betong kan du göra på i princip samma sätt, bara använd grå som grundfärg. Får att få till skuggigare partier eller ojämnheter i färgen så kan man lägga på ett nytt lager och måla med en lite mörkare grå färg lite här och där med penseln och sedan använda filtret Glaussian Blur (Gaussisk oskärpa) och sudda ut det gråa ordentligt så att det knappt syns.

Vill du ha trä så kan man få till den hyfsat bra för hand också:
http://www.tutorio.com/tutorial/photoshop-wood-texture

För att få fram bra resultat är det helt enkelt så att man ska arbeta i många lager med mycket filter och ändra opacity (genomskinlighet) på lagren. Har man bara fantasi och vågar testa så kan man göra nästan vad som helst utan att ha fototexturer.

Själv brukar jag utgå ifrån ett fotografi från verkligheten och sedan sno ett par "färgprover" och sedan göra en textur med det genom att använda filter.

För att få träff på google kan man söka på t.ex. photoshop *materialet på engelska* texture (ev. tutorial också)
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat