Vad jag förstår så sköter moderna versioner skalningen av texturerna själv, så där behöver man inte bry sig.
Vad gäller LOD på 3d modellen så är väll (1) i princip meningslös, sällan man står så nära loket. Då är det enligt mig viktigare att modellen inte ändras allt för mycket när man zoomar innom ett rimligt område, sedan när detaljerna inte går att urskilja längre går det ju bra att plocka bort dem. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att jag tycker att det är bättre att detaljer saknas än att de försvinner tidigt när man zoomar ut. Åtminstonde jag reagerar nämligen mera på förändringen än på att något saknas eller bara är målat på objektet.
Sedan är det ju ganska jobbigt att bygga enklare versioner och flytta över saker till texturen, särskilt om man skall få till snygga övergångar. Att bara plocka bort delar av modellen är ju i jämförelse ganska enkelt.
Själv har jag gjort så att jag bara har haft en LOD som plockar det mesta av detaljerna, typ handräcken och ventilationsgaller när modellen upptar 10 - 15 % av skärmen. Det ser bra ut, och jag antar att det gör nytta, framför allt med de viewingdistance som finns i moderna versioner av trainz.