Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-16, 00:51   #51
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Rasande vackra vagnar, Mazz! Er diskussion av "shaders" begriper jag mej inte på men en tanke slog mig: både du och KMW bygger ju i Blender för RS/RW medan jag harvar på med Max/Gmax för Trainz. Jag och KMW hade ju ett lyckat utbyte av Xoa/Uoa7 för ett tag sedan och jag vet att du Mazz stödde detta starkt då och att du håller på med D-lok för olika simulatorer. Det vore ju befrämjande för hela tågsimulatorgemenskapen om vi kunde samarbeta. Jag vill minnas att jag och KMW hittade ett bra utbytesformat i .obj-filer. Med .mtl-filer och .psd-texturer skulle vi kunna ha ett samarbete av modeller!? Animationer är jag säker på att det går att hitta ett exportformat för också. På Trainz-forumet är det väl just nu mest Korvtiger och jag som bygger rullande material (Korvtiger bygger för övrigt i Blender numera) och några till.

Tror ni att denna idé skulle vara "hållbar"? Utan några tvång utan helt frivilligt!
Om ni är intresserade så hör av er!
O ja, jag är en stor anhängare av samarbete, det finns ju så många sätt vi kan samarbeta på oavsett vilken simulator man själv i huvudsak sysslar med. Vet att korvtiger nog är på samma linje också, som i vart fall kommer märkas i denna tråd... Och när det handlar om gammelfordon har jag ett hyggligt förråd av bilder. Även annat för den delen. Förr i tiden kunde man uttrycka nått i stil med "åhh, vilken vacker byggnad" när man såg t.ex. ett fint hus... Nu brukar min fru utbrista med glimt i ögat i liknande situation typ "nej men titta, så fina texturer..." Nåja, hur som helst, bilder kan jag som bekant ibland bidraga med.

Så om våra modeller som vi lägger ner massa energi på kan komma till nytta i fler simulatorer är helt lysande och jag alla tjänar på det i längden, så det stödjer jag helhjärtat såklart. Själv har jag inte Blender utan harvar på med 3ds max v8 som jag känner mig ganska hemma med. Låt oss försöka permanenta det samarbete som redan nu pågår mellan simulatorbyggarna och bygga upp bra rutiner runt detta.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat