Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-02, 23:28   #3
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Intressant tråd...

Jag börjar med

Trainz
;

Eftersom jag inte är aktiv användare av Trainz, så hoppar jag över att bedöma vare sig bra eller mindre bra. Jag har fler versioner av Trainz även om min nyaste är pinsamt gammal nu (TRS2004), men har aldrig riktigt kommit in i simulatorn och fått "wao"-känslan liksom. Sannolikt mig det är fel på, konstaterar att de Trainz-aktiva har en härlig och blomstrande verksamhet, så ska det vara. Hade jag tid, skulle det nog vara dags att prova 2010 nu.

MSTS;

Otrolig simulator som snart fyller 10 år, häftigt!

Plus:

Härlig körkänsla, särskilt om man har en rutt som har bra spårläge.

Effektiv rutteditor. Ja, jag tycker faktiskt det, även om den var apa att lära sig en gång i tiden. Men den har mycket bra egenskaper som inte direkt syns och den har väl på nått sätt bara "avancerat edit-mode" utan användarvänliga knappar där den ovane hittar rätt.

Ett evigt liv? Ja vem vet, men Open Rails känns lovande med ny fräsch funktionalitet/grafik och fyller i där microsoft slutade.

Minus:

Begränsat möjlighet till max antal objekt per ytenhet, en tile om c:a 2 x 2 km.

Begränsade möjligheter till texturformat och shaderfunktionalitet för modeller

Tafflig verifieringsfunktion på aktivitetseditorn, inte sällan uppförde sig inte aktiviteten lika i editor som i simulator.

RailWorks 2

Min huvudsimulator för stunden...

Plus;

Jämfört med MSTS som får bli min referens, så har den mängder med förbättringar i stort som smått. Har en hel del "dialekter" från MSTS som jag upplever det.

Det nya användar-interfacet är en höjdare. Fått en del kritik, men jag tycker det fungerar kanon. Ambitionen från utvecklarna har varit om jag förstått rätt, att försöka förmedla sådan information som verklighetens förare har för att kunna ta beslut om hur att agera i olika lägen. Så har t.ex. informationen om en signals status tagits bort och man behöver nu vara observant på hur aktuell signals status, bevaka försignalering och ge akt på försignalavstånd osv. Man försöker ju överföra den information som en förare redan har genom linjekännedom och jag tycker man lyckats riktigt bra. Att med den nya reglagen stanna fint på rätt ställe tycker jag har blivit överlägset lättare nu med den nya interfacet. En annan kritik har väl varit att reglagen inte ser ut så som dom gör, men å andra sidan hur verkligt är det med ett tangentbord då? Den tar plats har jag också sett nån anmärka på. Men, en cab då? Den tar ju minst lika stor plats...

Lättjobbad rutteditor

Finfin struktur för LOD i modellerna, busenkelt att få på plats från början.

Minus:

För stort intresse från utvecklarna på brittiska fordon. Jag anser det vara en usel affärside att prioritera intäkter på i huvudsak brittiska fordon i stället för att ge ut nya versioner av kärnprogramvaran. Utvecklarna måste få intäkter, men jag skulle hellre se att det blir på kärnprogramvaran än på nya trista engelska saker. Hellre ta betalt för nya versioner än att ge ut gratis-versioner som denna RW2 blev. Effekten blir ju att kärnprogramvaran inte utvecklas i den takt som jag skulle önska. Finns ju inga pengar att tjäna på bättre kärnfunktionalitet med en sådan princip...

Avsaknad av reflekterande ljus. Borde redan funnits, se ovan.

Blueprints. Till och med MSTS vanliga editerbara konfigurationsfiler är bättre än dessa blueprints... otydliga att jobba med helt enkelt.

Grafiken i menuerna i t.ex. rutteditorn är dålig läsbarhet på, färgvalen med vit text på svartaktig botten är svårläst. Tycker jag...

Dokumentationen är undermålig. Saknas fortfarande massa information. Det finns visserligen ett antal steg_för_steg beskrivningar, men det saknas en mer djupgående teknisk dokumentation för olika parametrar som dessa beskrivningar föreskriver. Ta t.ex. de olika måtten som ska anges i en blueprint för pivot-punkter på olika delkomponenter, det hade varit fint med en illustration vad dessa mått rent tekniskt reglerar så man lätt kan översätta det till sitt aktuella bygge. Samma sak här, man tjänar inga nya pengar på att förbättra dokumentationen.

Usel ritning av natur på långt håll. Ja, man tjänar väl inga pengar på att förbättra det, är väl mer lönsamt med ett nytt engelskt diesellok...

Finns garanterat en hög med fler plus o minus, men kan ju inte sitta här hela kvällen...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat