Lägesrapport "En bit av Värmland"
Hej!
En liten lägesrapport över mitt jätteprojekt "En bit av Värmland".
Jag har nu lagt ut all räls (ungefär totalt 357,8 km) och elektrifierat det mesta.
Jag har också insett att jag inte kan skapa den här biten av Sverige som i verkligheten. Till det fordras alltför mycket arbete. Så jag har kommit fram till att: Det blir en blandning av verklighet och fantasi. All mark är laddad ner med "Radio Mobile" (Se hur man gör i tråden högst upp i det här forumet: Realistiska landskap för nyare versioner av Trainz).
Sedan har jag lagt ut rälsen och jobbar nu med att fixa de större stationerna (orterna). Nästa steg blir att måla allt, lägga ut landskapet, hus, vegetation och så vidare.
Det kommer med andra ord att bli ungefär som i verkligheten, men med en doft av fantasi. Tag till exempel bilden. Det är Säffle. Istället för fyra spår blir det tre in till stationen. Sedan blir det en lång perrong (som jag skall bygga) framför stationshuset (som troligen byts ut mot något annat). Bitarna ligger i bakgrunden och skall fogas samman.
Som ni vet så är väldigt många järnvägskorsningar borta i Sverige. Antingen går vägen under eller över rälsen. I "min" värld så kommer det att bli en hel del plankorsningar.
Jag har också en tanke om att byta ut en hel del namn - Kil blir Benstad, Åmål blir Låmå, Karlstad blir Brastad, Kristinehamn blir Mickeyhamn (som en hyllning till min fru), Filipstad blir Fredstad och så vidare.
Jag kör kanske också racet med att döpa om alltsammans till Bensland, istället för Värmland. Det landet ligger mellan Sverige och Norge och har en egen flagga och president. Om man åker igenom så tror man att man ser dubbelt - "ja men det här ser ju ut precis som i Värmland....".
Hälsningar