Jag ser att du har en HP (och att det är en laptop)

Får man fråga vilken modell? (Talar för mig om en hel del om vilken typ av minne som sitter i (snabbt eller långsamt) och om det är inbyggd grafik. (Vilket det ser ut att va)
Jag ser oxå att du kör Vista - Om du har råd och möjlighet rekommenderar jag dig att så snart som möjligt uppgradera till Windows 7 - Helst 64 bitars som gör en hel del för operativet. (En uppgradering är inte lika dyr som en fullständig box) och i Win7 fixade ATI till en hel del av sina grafikdrivrutiner som strulade i Vista...
Vista höjdes till skyarna när det kom - äntligen skulle minnes- & processhanteringen bli bra och den skulle bli snål i utnyttjandet av resurser.... Det blev precis tvärtom! Med Windows 7 har M$ lyckats med det som var meningen med Vista och än så länge har jag inte hört någon klaga.
(Jag har jobbat med datorer i över 20 år (13 som IT-konsult))
Sen reagerar jag på ett par saker:
- Vad gör du/datorn med Skype resp. IExplorer för att de ska ligga och tugga 15 resp 35% av processorn? Pratade du i Skypen samtidigt som du tog printscreenen eller tog emot någon fil via chatten?
- Du har 4st. iexplore.exe processer igång (varav den ena drar enorma 132MB RAM) men bara ett fönster öppet i printscreenen. Blir det så varje gång du startar IE eller är det att den inte lyckas döda processerna efter att du stängt fönstren/flikarna?
- 88/90 aktiva processer, varav du ser knappt hälften. Jag skulle vilja påstå att det är ungefär mellan 30-40st. för många onödiga processer som ligger och kör med tanke på att du bara har Skype & IE igång (+ de nödvändiga för google toolbar, Symantec IS m.m. som du har installerat).
Den gamla häcken som jag sitter framför just nu (6 år på nacken) med Skype, Spotify, IE8 med 9 flikar öppna, TS2009, 3 utforskarfönster, 1 pdf-dokument & BitDefender IS 2011 + alla små appar i bakgrunden tuggar på
52st. processer och 1,01GB RAM (Har bara 2GB) - Då förstår du att något är fel....
Avslutningsvis vill jag bara säga att rekommendationerna från föregående inlägg är väl det du kan göra, förutom att defragmentera för ofta (max en gång i månaden, för precis som Totte säger, så sliter det på disken). En defragmentering påverkar inte prestandan eller belastningen på processor & RAM överhuvudtaget nämligen. Endast hur snabb I/O du har till och från hårddisken.
Och ladda aldrig ner "Boosterprogram" via reklam på sidor som inte är relevanta i ämnet. Oftast blir det sämre! Kolla däremot på CNET:s download-sida (
http://download.cnet.com/windows/) under "Utilities and operating-systems" & "Maintenance and optimization" om du kan hitta något användbart. (Sidan är en gammal trotjänare med gott renommé och garanterat fri från spam och skit)
Sorry för upprepningen - Leoj skrev delvis samma som mig....