Hej
Förutom DONJ tänkte jag mig ett normalspårsprojekt i höst. Det jag tänkte mig är den gamla järnvägsbron i Sunne över Sunnesundet på Kil- Fryksdalens järnväg.
I denna tråd tänkte jag lägga ut uppdateringar om hur arbetet fortskrider. Som ni ser av bilden så har jag nu fått en tämligen fullständig uppsättning av ritningar.
Den nitade fackverksbron över Sunnesundet byggdes 1913 av Karlstads Mekaniska Verkstad. Bron bestod av ett svängbart spann med längden 36 meter och ett fast spann med 30 meters längd.
Järnvägsbron öppnades regelmässigt för alla ångbåtar som passerade Sunnesundet men när den ärevördiga passagerarångaren Selma Lagerlöf hade lagts upp och skrotats 1961 behövde inte järnvägsbron öppnas så ofta.
Fryksdalens Flottningsförening erhöll en engångssumma mot att kravet på broöppning slopades. Bogserbåtarna försågs med fällbara avgasrör och även båtarnas
styrhytter kunde fällas isär när så behövdes. Den sista broöppningen skedde 1963 och därefter har inte öppningsmaskineriet underhållits utan det har fått förfalla.
I vår värld kommer den naturligtvis att vara öppningsbar och tanken är att denna bro skall gå att använda med det svenska signalpaketet.
Med vänlig hälsning / BjörnL