Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Hårddiskarna påverkar ju inte så mycket och minnet är väl tveksamt
Men den CPU: Intel Core i7 980x som Erich har kostar ju runt 9000 spänn !!!
Den måste ju påverka mycket
Däremot det grafikkortet som han nämner GTX 285, är inte något höjdarkort, rätt "gammalt" också 2009, även om det kanske duger

Jag avstod från köpet på ett GTX 285
|
5870 är som du nämnt ett bättre grafikkort än vad GTX 285 är. Jag vet inte hur mycket problem du har i RW? Laggar det mycket?
64bit OS kommer ge dig bättre prestanda än ett 32bit OS. En i7 processor med Hyper-Threading tillåter programmen att bli lurade till att det finns (oftast) dubbelt så många kärnor och kan skicka dubbelt så många programsekvenser samtidigt. Det är dock framför allt föredra när man jobbar i tunga applikationer som bildbehandling/3Dskapande etc.
Vid spelande kommer Hyper Threading inte göra så stor skillnad, då spelen oftast inte drar nytta av fler än 2 trådar.
Med socket 1366 får du dock snabbare buss-hastigheter och tri-channel vilket du inte har om du uppgraderar till 1155.
1155 är en riktigt bra socket för just spel, den är lättare att klocka upp och presterar bättre i de flesta 32-bit program än motsvarande 1366 (vilket idag är en 990X som kostar avsevärt mycket mer pengar)
Dock vet jag inte hur mycket du klockar och hur mycket du drar nytta av Hyper Threading. Men jag vill komma tillbaka till att 64-bit OS är att föredra. Du begränsar lätt dig själv med 4GB om du har många applikationer igång i bakgrunden och spelar samtidigt kan du lätt komma upp mot gränsen med 32-bit (har du 4Gb RAM kommer du högst få ut 3,5Gb i windowsmiljö). När du når taket kommer systemet att börja skicka programsekvenser till hårddisken innan de kan adresseras i minnet, vilket ger en stor prestandaförlust.
Att RW är "dåligt" att det inte använder mer än 3Gb RAM är fel att säga. Nästan alla krävande spel (Crysis, Battlefield 3 m.m.) använder också bara 3Gb RAM - dock kan de använda grafikkortsminnet på ett mycket bättre sätt. Problemet liggger egentligen i många prestanda buggar i grafikmotorn för tillfället, som bör rättas till så att alla kan få en bättre spelupplevelse.
Men har du pengarna så kör på Intel i7 2600K med ett Z68 chipset moderkort, 8Gb 1600Hz minnen och ett AMD 6850 grafikkort samt en 120/160Gb SSD som du har RW installerat på. Om du har lagg då, så vet du att det inte är datorn som är problemet.