Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-11, 20:13   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det enda sättet att genomföra detta och kunna köra med både smal och normalspåriga fordon (alltså är laster uteslutet) är att någon av spårvidderna har specialbyggda fordon och spår som är förskjutna i höjdled, så att det skiljer höjden mellan överföringsvagnens räler och rälsöverkant. Båda spårvidderna är sammanfogade och mesherna är det som gör att det ser ut som om de ligger på olika höjd. Fysiskt sett så har de ju samma höjd, bara att loken är modifierade. Det är på det sättet de som gjort tågfärjor lyckats. Dock så medför det flera nackdelar, att hjulen på vagnen snurrar, att vagnen följer med i kurvorna på den andra spårvidden och kopplen kommer att kopplat ytterst på vagnen. Bara en överföringsvagn kan användas och bara kopplas i den ena, rätta änden.
Detta är dock mycket knöligt att genomföra och leder till massvis med problem som att banor måste vara specialbyggda, lok och vagnar specialbyggda, massor med extra krångel när man bygger och man kan inte köra några som helst andra fordon än de som är byggda för systemet på banan. Det skulle bli bra mycket enklare om man gör vagnar som laster och lastar på överföringsvagnarna, snyggare, smidigare, snabbare också.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat