Finns åar med splines skall de självfallet användas. Med järnväg blir det bara tårta på tårta.
När det gäller finliret rekommenderar jag Wirefram. Det är välkänt och omvittnat att Tranz´ femmetergrid fungerar mer än dåligt. Genom att gå in i Wireframe-läget har man i alla fall en hyfsat kontroll över tiometern när det handlar om finlir, exempelvis skärningar, banker - och åkanter.
Men ska parallella mätningar göras av någon anledning är järnväg ett utmärkt sätt - inte minst när det gäller DEM-banor.
När vi ändå är inne i ämnena vatten och DEM - hoppas jag inte spårar ur tråden - så verkar det som om Radio Mobile inte mäter vattenytan utan bottenplattan. Trainz rekommenderar minus tio meter när en sjö anläggs. Har RM mätt en sjö till 100 meters djup /baseboardplattan) och man lägger till 10 meter blir det problem nar vattnet fylls i.
Jag gör så här: Mäter höjden vid strandkanten, exempelvis 100 meter, drar av en meterhög strandkant, sedan de tio metrarna och skriver slutligen in 89 meter i Topology/Used heigh. Det fungerar.
I övrigt; lycka till Cuffiehans
Nisse
|