Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-25, 19:20   #6
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Finns åar med splines skall de självfallet användas. Med järnväg blir det bara tårta på tårta.

När det gäller finliret rekommenderar jag Wirefram. Det är välkänt och omvittnat att Tranz´ femmetergrid fungerar mer än dåligt. Genom att gå in i Wireframe-läget har man i alla fall en hyfsat kontroll över tiometern när det handlar om finlir, exempelvis skärningar, banker - och åkanter.

Men ska parallella mätningar göras av någon anledning är järnväg ett utmärkt sätt - inte minst när det gäller DEM-banor.

När vi ändå är inne i ämnena vatten och DEM - hoppas jag inte spårar ur tråden - så verkar det som om Radio Mobile inte mäter vattenytan utan bottenplattan. Trainz rekommenderar minus tio meter när en sjö anläggs. Har RM mätt en sjö till 100 meters djup /baseboardplattan) och man lägger till 10 meter blir det problem nar vattnet fylls i.

Jag gör så här: Mäter höjden vid strandkanten, exempelvis 100 meter, drar av en meterhög strandkant, sedan de tio metrarna och skriver slutligen in 89 meter i Topology/Used heigh. Det fungerar.

I övrigt; lycka till Cuffiehans

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat