Lägesrapport, nyheter.
På förekommen anledning vill jag först, ännu en gång, poängtera att namnet på en signal INTE måste följa dom regler som gäller i verkligheten (tpl-signatur, udda/jämn tågriktning, etc.). Det är upp till er om ni vill att banan ska ha realistiska namn, eller att den ska fungera tillsammans med tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling.
Det enda viktiga är att signalen (och alla andra tillbehör i signalsystemet) har ett unikt namn!
Signalerna fungerar i sitt automatiska läge i dom flesta fall. Ni behöver bara välja rätt signal och namnge den. Detta är minimikravet! Utgå från det, och ni kan senare ställa in övriga optioner om det finns behov för det.
Jag lägger upp dom senaste skripten på Downloads nu, för att få så många som möjligt att rapportera in eventuella fel. Ni som använder signalerna ska uppdatera omgående. Ni kommer att märka en del förändringar i användargränssnitten (propertyrutorna), men dom största förändringarna ser ni inte. Dom förändringarna ligger i effektivare kod samt nya implementeringar för blocksignaler, vägskydd och broskydd.
Jag laddar också upp tracksideversionerna av Johans signaler. Detta är en betaversion som bara fungerar i Trainz version 3.3 eller högre. Modellerna behöver en modifiering för att fungera som tracksideobjekt i version 3.1. Jag har inte fått någon kontakt med Johan, men kanske Lennart (LAn) kan fixa det så småningom – om vi får tillstånd från Johan. Jag vet att många använder version 3.1 av vissa skäl, så ambitionen är att dom ska fungera även för er.
Dessa signaler är maximalt enkla att använda. Dom finns i en vänster respektive höger variant. Det är bara att placera ut dom, namnge dom, och ev. välja typ om det är en hsi.
Vägskydden kommer också så småningom, men dom behöver en ny guide så ni får vänta på dom ett tag till.
Nästa steg i uppgraderingen kommer också att innehålla TUB-signalerna.
Som vanligt är detta ett samarbete av STL-teamet. Utan LAn, korvtiger, bear och JohanV kunde inte detta genomföras.
Senast redigerad av svenolov den 2013-01-15 klockan 00:04.
|