Visa ett inlägg
Gammal 2012-06-07, 10:06   #3
ekv
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Så här gör jag, det fungerar nästan alltid

Hej Nisse!
Vad jag skriver här gäller bara min version av Ts10, 44088. Jag har valt att inta en defensiv och avvaktande hållning till Ts10 möjligheter till "lagerhantering".

I route-läget (eller lagret) lägger jag in nästan alla fysiska objekt. Alla spår, signaler, byggnader, växter, portaler - rubbet. Det enda som jag lägger in i sessionen är lok och rullande materiel. Observera att man mycket väl kan lägga ut rullande materiel i routen, men då kommer dessa att följa med i varje nyskapad session - och det kanske man inte vill. Jag använder aldrig olika lager i route eller session - det är för farligt - misstag kan lät göras. Precis som för dig Nisse har mycket gått upp i rök för mig när jag försökt mig på lagerhantering. Under uppbyggnadsarbetet av en bana använder jag endast 2 grundfiler. Om banan kallas för, låt oss säga "Svea" så kallar jag routen för "SveaR" och grundsessionen för "SveaS1"

Sammanfattning:
Routen
I "SveaR" lägger jag ut alla fysiska objekt (utom rullande materiel). Jag namnger alla viktiga objekt som signaler, stationer, växlar mm. När jag sparar i TS10 väljer jag bort "Spara session" (om jag redan har en fungerande grundsession), annars får man bara massa extra sessioner att hålla reda på. För vissa objekt, exempelvis många objekt i luftleningspaketet från STW, bör property-rutan fyllas i när man är i routen. Det vanligaste är att property-värden ifylls och sparas i sessionen.
Grundsessionen
I "SveaS1" lägger jag bara ut lok och vagnar och skriver i alla property-rutor för signaler och stationer mfl. När jag sparar så sparar jag endast i sessionen "SveaS1"
Några påpekanden.
1. Om man gjort en testkörning av sessionen och efter denna vill göra ändringar så se till att du inte lägger in några nya objekt. Dessa objekt kan bli sparade i embart sessionen och kan eventuellt vara "borta" när du kollar i routen. Du kan emellertid flytta (och ta bort) tidigare , i routen, inlagda objekt när du är i sessionen.

2. När man är i session och vill spara (sessionen) vlll Ts10 att man, ibland, ska spara/skriva över routen också (fast jag begriper inte helt varför). Då accepterar jag detta, med viss bävan, och det tycks inte medföra någon skada på routen. Men, om du lagt ut andra lok eller vagnar i sessionen vid detta tillfälle då Ts10 vill spara routen också, inträffar det ofta att de nya lokent eller vagnarna hamnar i routen (där jag kanske inte vill ha dem).

3. Om man använder Portaler så finns det några trix.
  • Lägg alltid ut portalen i routen. Namnge den, men ändra inget i propertyn
  • När du går till sessionen och försöker ändra i property-rutan så går det inte. Rutan vill inte bli öppnad.
  • Kör ett tåg i sessionen - det behöver inte äntra portalen. Avbryt.
  • Gå till portalen och ändra property-värden. Nu går det bra. Detta är också ett mysterium.
  • Spara session och route. Se punkt 2 ovan.
Vänligen