Det kanske är på plats att informera vad som har hänt:
Det handlar om två olika banor (varav den ena inte har öppnats) i vilka samtliga konfigurationer inklusive de fasta objekten sopats bort.
Svensk cabbana, fullsignalerad och fem mil lång, gjordes i 2009 vers 3.3. Eftersom jag fått signaler om att signalsystemet inte fungerade tillfredsställande hos dem som laddad ner banan, inhandlades 2010 i avsikt att uppdatera banan. Så har skett. Orienteringsskyltar har installerats till hastighetsskyltarna. Inga skyltar är kvar – inte ens i minimappen. Semaforsystemet har uppgraderats. Flertalet semaforer och försignaler är helt väck – både i sessionslagret och routelagret.
När banan var helt klar provkörde jag den i Session drive vilket fungerade över förväntan. I Route drive fungerade ingen signal. Banan placerades sedan i malpåse i väntan på att läggas ut. I onsdags blev jag misstänksam och upptäckte då att Lan:s lokstall saknade väggar och i ett fall spår samt delar av byggnaden. I dag är banan i praktiken raserad.
Den andra banan, DVVJ, med station Mellerud och dess komplicerade signalsystem, fungerade bra fram till middagstid då blixten slog ner från klar himmel och skyfflade bort en stor del av arbetet jag gjort. Det enda jag gjorde då, vad jag minns, var att jag ominstallerade två växlar med signalljus.
När jag läste Trainz manual om lager blev jag undrande. När jag sedan upptäckte att det finns två Drive-system (session och route) blev jag misstänksam och ordentligt förbryllad när jag upptäckte att det finns fyra, kanske fem, spara-alternativ.
Jag betraktar lagerhanteringen som en illasinnad bug.
Korvtiger, Lan och framför allt ekv: Ni skall ha stort tack. Vad jag förstår av inläggen är att när jag lägger in en orienteringsskylt så ska det ske i routelagret. Sen ska jag skifta lager för att skriva in texten i property-rutan. Och så tillbaka till routelagret, lägga in nästa objekt, byta lager och konfigurera o s v.
Undrar hur länge objektet ovanför axlarna står ut.
Nisse
|