Jag har 0 koll på detta då det är lååångt utom min intressesfär, men jag har gjort lite research och kommit fram till detta:
40-talsvagnarna levererades fram till 1952 och samtliga dessa fick SJ märke i emalj (futura-snittet) och bara i få undantagsfall som när de byggdes om väldigt kraftigt fick de ny märkning. Dock togs emaljmärkningen bort efter 1954 verkar det som och dessa vagnar gick omärkta.
Vagnar levererade från 1954 fick den gula runda märkningen och 40-talarna som byggdes om kraftigt som jag nämnde fick samma märkning, men de var väldigt ovanliga. 1966 införde man köttstämpeln, frimärket, eller vad ni nu vill kalla den vita märkningen i en kvadrat. Den fick alla nybyggda vagnar och de äldre vagnarna fick oftast behålla sin gamla märkning. Dock verkar det som om det förekom att vagnar som målades om som hade haft gul målad märkning märktes om.
Runt 1980 bestämde sig i alla fall SJ för att alla vagnar skulle få köttstämpeln/frimärket och då fick de 40-talare som inte hade haft någon märkning alls sedan 1954 en märkning igen.
Mer detaljer i denna tråd:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=23699
Så gulmärket på 40-talare är egentligen helt fel, förutsatt att vagnstypen inte byggdes om (så kraftigt att den litterades om) under 1954-1965.