Vad jag vet byggdes dessa vagnar om från F-vagnar allt eftersom behov uppstod när SJ märkte att de nya diesellokens generatorer inte klarade kylan i t.ex Norrland på vintrarna. Detta måste ha börjat redan på slutet av 1950-talet och början av 1960-talet, och då fanns, vad jag vet inga "vulst"-bälgar. Jag har gått efter den ritning jag fått av Kenta ! Troligen kopplades den platformslösa änden alltid mot loket ??? Vad gäller dina övriga kommentarer säger ritningen nåt annat och så får det bli! Fanns säkert olika varianter ?
Allt tjat om rundade hörn undanbedes, jag vet och har försökt, men det skiter sig fortfarande, "Chamfer", "Fillet" och "Tesselate" hjälper föga, vid "smoothingen" är kantigheten kvar ??
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson
Osäker på om det var standard bland Sv1  rna eller ej, men Sv1 55171 har iaf en gummibälj runt bakdörren med nedfällbart gångbord så att man kan korsa över till andra vagnar.
Sedan sitter motorpaketen i mitten av vagnen och bakre halvan från skjut dörrarna och bak är ett resegods/personalutrymme med sovloft och dush.
Framför motorpaketet så är det som en vanlig resegodsvagn med det lilla personal utrymmet.
I övrigt ska det vara med rundning på hörnen av av korgen, det är en rätt rejäl kurvning av korgen på hörnorna.
|