Visa ett inlägg
Gammal 2012-11-18, 16:36   #4
Erafjel
Medlem

Reg.datum: Jul 2012
Standard Inspektör Weichenhebels mardröm

Det är måndag morgon 1973 och Dipl.-Ing. Weichenhebel har anlänt till sitt kontor på banavdelningen i Bernsbach, där han är inspektör. "Bundesbahn-Inspektor", en mycket ansvarsfull post, han tycker om den titeln. Men idag är han trött. Igår kom ölvagnen till hembyn som den gör varje månad, och varje gång blir det lite för mycket öl. Nu måste han skärpa sig, han måste planera för en specialtransport senare i veckan. Från Sverige kommer en transformatorvagn som ska vidare till Schweiz, och inspektör Weichenhebel har fått ansvaret för att se till att transporten löper smärtfritt. Han ska bara blunda lite först, så att han tänker klarare sedan...

- Ingenjör Weichenhebel, ingenjör Weichenhebel, de är här nu!
Det är byråassistent Radlenk som står i dörren.
- Vad, vilka då?
- Svenskarna, ingenjörn, de är här med transformatorn nu.
- ... Men - de ska ju komma senare...? Vi har ju inte planerat...

Men där ute står transformatorvagnen, med tillkopplad uh-vagn. De två svenskarna har lite lustiga kläder, men så är de ju svenskar också. Ingenjör Weichenhebel hälsar på dem och ska börja förklara att de nog har tagit fel på dag, men då dyker Ober-Inspektor Herzstück upp. Han ser som vanligt arg ut.
- Weichenhebel, ni har väl läget under kontroll!? Ni vet hur viktigt det här är! Ni är ansvarig, glöm inte bort det! Ni har väl planerat ordentligt?

Det är aldrig läge att diskutera med överinspektör Herzstück. Nu måste han helt enkelt ordna det här. Fram med ett starkt lok och iväg längs industribanan, söderut mot Schweiz. Det ska nog gå bra, han känner ju banan, fast han hade ändå tänkt hinna ta en inspektionstur innan transporten...

Men vad nu? Förarn stannar loket, och när Weichenhebel och Radlenk kliver ur uh-vagnen förstår de varför. Spåret gör en alldeles omöjlig böj runt sig själv, vad är detta, hur ska den långa transformatorvagnen kunna ta sig igenom det här? Och nu kommer överinspektör Herzstück, på cykel.
- Weichenhebel, vad tusan har ni gjort med spåret?
- Men, herr överinspektör, det är inte jag, det här fanns inte här förut...?
Radlenk säger lågt:
- Det är en ny EG-förordning, herr inspektör. Alla järnvägar på kontinenten måste ha en sådan här kurva. Det är visst engelsmännen som ligger bakom...
- Jamen, jag visste det, det var ett misstag att släppa in dem i EG! Verdammte Engländer!
Överinspektör Herzstück gapar om Weichenhebels ansvar och att transporten måste komma fram. Ingenjör Weichenhebel börjar få ont i magen.

På något sätt tar sig i alla fall ekipaget igenom kurvan, men nu är de sena! Och varför stannar de nu då? Loket har på något sätt bytts ut mot ett schweiziskt lok. Det är tydligen det som ska föra transporten sista biten till Schweiz, förklarar svenskarna på sin något knaggliga tyska. Enda problemet är att det är ett ellok och den här banan är inte elektrifierad... Jaha, nu kommer förstås överinspektör Herzstück igen, han ser inte glad ut (det gör han aldrig, men nu är han verkligen mörk i synen).
- Weichenhebel, var är kontaktledningen?! Ser ni inte att det är ett ellok, har ni inte ordnat en kontaktledning?!
- Nej, herr överinspektör, jag visste inte att...
- Ni är en idiot, Weichenhebel! Seså, ni får ta dressinen här och åka tillbaks till förrådet i Bernsbach och hämta kontaktledning! Det är bara 82 km, sätt fart! Ni måste vara tillbaks innan kvällen!

Så Weichenhebel börjar pumpa den tröga dressinen, med överinspektörns ord ringande i öronen:
- Det ska vara schweizisk kontaktledning! Schweizisk kontaktledning, Weichenhebel... schweiziska kontakterna, de är här nu, herr Weichenhebel...

Ingenjör Weichenhebel rycker till. Han är tillbaks på kontoret och där står Radlenk. Hur länge har han stått där och sett förvirrad ut?
- Va? Ja, jag måste bara hämta kontaktledningen först... hmm...?
- Herr inspektör?
- Ja, var det inte det ni sa?
- Eh, de schweiziska kontaktpersonerna är här nu, herr inspektör, angående transformatortransporten senare i veckan - herr Weichenhebel, mår ni bra?
- Ja, naturligtvis! Ehrmm! Varför skulle jag inte göra det?!
- Jag vet inte herr inspektör, ni såg bara lite... trött ut. Ska jag visa in schweizarna?
- Ja, javisst. Förresten, Radlenk - det har väl inte byggts in några kurvor i spåren på sistone...?
Erafjel besöker inte forumet just nu   Svara med citat